
Tata motors v prevzem Iveca
31.07.2025 Dober mesec dni po praznovanju 50. rojstnega dne bo Iveco verjetno dobil nove lastnike - ponudbo za nakup je dalo ind...
Kaj si lahko obetamo v bližnji prihodnosti na področju nadgradenj gospodarskih vozil za prevoz občutljivega oziroma hlajenega tovora? V AMK Servisu sledijo razvoju in spremembam na tem področju in jih implementirajo v rešitve za svoje stranke.
Marko Krmavnar, direktor in ustanovitelj podjetja.Podjetje AMK Servis izstopa kot zanesljiv partner v svetu nadgradenj za tovorna in dostavna vozila. Specializirani so za izdelavo in montažo funkcionalnih ter trpežnih nadgradenj in vgradnjo hidravličnih nakladalnih ploščadi, s poudarkom na rešitvah po meri naročnika. Njihov cilj je jasen – prevoznim podjetjem omogočiti varno, hitro in učinkovito delo, ne glede na zahtevnost terena ali pogojev dostave.
Poleg tega je AMK Servis mlado in ambicij polno podjetje, ki na področju razvoja nadgradenj in hidravličnih nakladalnih ploščadi stopa v korak s časom in trendi. Direktor in ustanovitelj podjetja Marko Krmavnar nam je predstavil aktualne trende na področju razvoja trajnostnih nadgradenj.
Solarni paneli, nameščeni na nadgradnjo vozila, zagotavljajo napajanje hladilne enote, kar pomeni krajši čas delovanja dizelskega motorja oziroma agregata. Primer: Thermo King ThermoLite sistemi na ECS hladilnih prikolicah so po izkušnjah uporabnikov prihranili do 1.000 litrov goriva letno na enoto. Podobne prihranke so potrdili tudi v Južni Afriki s prihrankom 4,8 l goriva na dan in povračilno dobo investicije le 1,4 leta.
Paneli preprečujejo globoko praznjenje baterij, kar zmanjša potrebo po zagonu s pomočjo povezovalnih kablov in zamenjavah baterij, saj se podaljšuje njihova življenjska doba. Pri tipični uporabi je mogoče s paneli pokriti kar 65–100 odstotkov energijskih potreb hladilnega agregata, kar zagotavlja veliko stopnjo avtonomnosti.
Novi trend, ki se pojavlja, je uporaba recikliranega aluminija (npr. Hydro CIRCAL, z do 75 odstotki reciklirane sestave).
Za nadgradnje tovornih vozil se v veliki večini trenutno uporabljajo materiali:
Material | Sedanja praksa reciklaže | Ovire / izzivi |
Aluminij | 90–95 % možno reciklirati brez izgube kakovosti | Morda je delno kontaminiran (barve, pena) |
Jeklo | Visoko reciklabilno, ena izmed najbolj krožnih kovin | Več CO₂ pri taljenju; ločevanje vrst |
PU pena / XPS | Skoraj ničelna reciklaža – sežig ali odlaganje | Kompleksna kemična struktura |
Sendvič paneli | Težko ločljivi – pogosto se zavržejo kot celota | Lepljeni materiali |
Plastike / GFRP | Lahko se mehansko reciklirajo, a izgubijo lastnosti | Omejena infrastruktura za termično obdelavo |
Talne obloge | Lesne plošče, smole – težko reciklabilno | Kombinacija organskih in anorganskih delov |
Aluminij in jeklo
Ta dva materiala ostajata hrbtenica nadgradenj, ker imata dolgo življenjsko dobo, sta 100 % reciklabilna brez degradacije in imata visoko vrednost na trgu sekundarnih surovin. Novi trend, ki se pojavlja, je uporaba recikliranega aluminija (npr. Hydro CIRCAL, z do 75 odstotki reciklirane sestave).
Rešitev predstavlja modularno sestavljanje z mehanskimi spoji (ne lepljenje), kar omogoča enostavno razstavljanje ob koncu življenjske dobe. Ta način je že danes v uporabi pri aluminijastih nadgradnjah s ponjavo.
Sendvič paneli (PU pena, XPS, laminati)
Trenutni problem predstavljajo neločljivi materiali: pena + aluminij/laminat = skoraj nereciklabilno. V duhu trajnosti bi lahko bil evropski cilj paneli z označenimi sloji, QR-kodami za sestavo in povratno logistiko do reciklažnega centra.
Tudi na področju nadgradenj so prisotni trendi uporabe trajnostnih materialov.
Tehnologija | Kako deluje | Status |
Kemična reciklaža PU | Razgradnja na izvorne monomere | Eksperimentalno |
Ločljivi paneli (snap-fit) | Pena vstavljena brez lepila ali s topljivimi vezivi | V razvoju |
Bio izolacije (konoplja, pluta) | Organski materiali, biorazgradljivi | Komercialno v malem obsegu |
Kompoziti so odporni in lahki ter zato odlični za nadgradnje. Njihova slaba stran je, da jih je težko reciklirati – večinoma se sežigajo ali sekajo v 'regrind'. Prihajajo novi materiali, kot so reciklabilne termoplastične smole (namesto epoksi) in naravna vlakna (lan, juta, konoplja).
Dva primera tovrstnega razvoja kompozitov sta podjetje EconCore, ki razvija sataste panele iz recikliranega PP (polipropilen), ki so lažji, ločljivi in delno biorazgradljivi ter podjetje Liderkit, ki razvija Ecopanele.
Podjetje AMK Servis izstopa kot zanesljiv partner v svetu nadgradenj za tovorna in dostavna vozila.
Trenutno se pri materialih za pod uporabljajo smole, lesene plošče (npr. poliuretanski estrihi in vodoodporen vezan les). Novost predstavljajo rešetkaste talne obloge iz 100 odstotkov recikliranega polietilena ter bio smole iz rastlinskih olj ali živilske odpadne mase.
Z izbiro kakovostnega nadgraditelja se prevozniško podjetje lahko poda na pot trajnosti, morda za začetek tudi že z izbiro lahke izvedbe nadgradnje, ki zmanjša maso vozila in posledično porabo goriva ter izpuste CO2.