70 let slovenskega ponosa

Elan letos praznuje svojo sedemdesetletnico. V tem času se je utrdil kot inovator in postavljavec trendov, ki so spreminjali smučarsko zgodovino. Poleg smuči v Begunjah nastajajo tudi vrhunska plovila, telovadna oprema in tudi kompoziti za elegantne vetrnice, ki proizvajajo čisto električno energijo. Elan je slovenski ponos in globalni igralec.

elan

Rudi Finžgar je bil smučar, vrhunski rokodelec, izumitelj, pionir, vizionar, predvsem pa drzen, odločen in pogumen mož. Že pri osemnajstih letih, ko se je učil mizarstva v očetovi delavnici v Kropi, je začel sanjati o izdelavi smuči. Natančno je vedel, kakšne so dobre smučke, saj je bil odličen smučarski skakalec. Med drugo svetovno vojno je izdeloval smuči za partizane. Po vojni je kar bruhal nove ideje in načrte. In prav on je bil najbolj zaslužen, da so septembra 1945 ustanovili zadrugo za izdelavo športnega orodja Elan. Takrat je izrekel legendarni stavek: »Kdo bi mislil na spanje, kdo na denar? Svet čaka name. In na Elan.« Bil je tudi jasnovidec. Menda se je nekoč zamišljeno sprehajal po njivah okoli skromnih Elanovih delavnic. »Leta 2000 bo tukaj stala mogočna Elanova tovarna, boste videli,« je dejal. Pa je stala že leta 1970.

V sedemdesetletni zgodovini si je Elan prislužil status smučarskega inovatorja. Finžgar, ki so mu nevoščljivci nadeli vzdevek "Der Rote Teufel aus Titoland", je izumiteljski duh za vse večne čase naselil v Elanu. Begunjski razvojni inštitut si je prislužil sloves smučarskega trendsetterja. Tam se je rodilo nešteto izumov, ki so zaznamovali in spremenili smučanje. Prva prava Elanova uspešnica je bil model minimalistično asketskega videza, ki je slišal na ime Impuls. Letnik rojstva 1969. Tistega leta so izdelali tudi prvo polnoplastično smučko iz steklenih vlaken s poliuretansko sredico in fenolnimi lamelami. Leta 1974 so pravo revolucijo prinesle smuči Uniline, katerih geometrija z za tiste čase ekstremno poudarjenim stranskim lokom v funkcionalni povezanosti z obliko upogibne linije je omogočala enake smuči za slalom in veleslalom.

Tistega leta so uvedli tudi na videz nepomembno novost, ki je pomenila mejnik v oblikovalskem pogledu na smuči. Izdelali so namreč transparentno drsno ploskev s sitotiskom, ki je seveda nosil ime Elan. Leta 1976 se je začela era RC. Leta 1988 so izdelali smuči s takoimenovano comprex sredico, katerih glavne prednosti sta bili nizka teža in masa, skoncentrirana pod stopalom smučarskega čevlja. Večtočkovni masni sistem je omogočil lažjo vodljivost, boljše dušenje vibracij in večje pospeševanje v zavojih. Razvili so tudi poseben način brušenja robnikov, glede na širino smuči.

Pionirji karvinga

Elan se je vseskozi spogledoval s prihodnostjo. Najprej so izdelali smuči VSS, ki so lahko spreminjale stranski lok. Na sredini so imele pred vezmi in za njimi petmilimetrsko režo, ki jo je bilo možno s posebno spono širiti do desetih milimetrov ali ožiti do ničle. Od tukaj je bil potreben le korak do smuči SCX, ki so s povsem novo geometrijo z močno poudarjenimi in ekscentričnimi stranskimi loki povsem spremenile smučanje. Med revolucionarne novosti pa vsekakor sodi tudi model MBX, ki predstavlja začetek tehnologije monoblock.

Leta 2006 je bila predstavljena revolucionarna tehnologija WaveFlex. Združili so nezdružljivo in naredili smuči, ki so mehke na upogib, hkrati pa torzijsko trdne. Nadgradnjo vsega tega predstavljajo smuči Amphibio, s katero je Elanu kot prvem proizvajalcu uspelo združiti camber in rocker v eni smučki.

Zima 2015/16 pa prinaša takoimenovano Amphibio 4D tehnologijo. Smuči Amphibio so se do sedaj razlikovale na levi in desni strani, po novem pa se tudi spredaj in zadaj. Sprednji del smuči je zasnovan konveksno, zadnji pa konkavno. Konveskni sprednji del smuči omogoča boljši in natančnejši vstop v zavoj, konkavni zadnji del pa pomaga pri učinkovitem izhodu iz zavoja in navezavi v nov zavoj.