
Štirje novi električni avtobusi za Maribor
16.10.2025 Mestna občina Maribor nadaljuje s širitvijo svojega voznega parka električnih mestnih vozil s štirimi novimi 9,5-metr...
Ob obilici vsakodnevnih podatkov se nam zgodi, da prezremo pomemben dosežek posameznika. To se je zgodilo tudi v primeru Boštjana Gojčiča, voznika tovornjaka in strojnika, zaposlenega na DARS-ovi avtocestni bazi (ACB) Maribor. Lani je na evropskem prvenstvu voznikov plužnih vozil v Nemčiji zelo dobro zastopal našo državo.
V močni mednarodni konkurenci je v Mendigu (Porenje-Pfalška, v bližini Koblenza) zasedel drugo mesto. Slovenci so se odlično izkazali, saj je kot tretji na stopničke stopil Bojan Križnar iz ACB Kozina. Zmagovalec in četrtouvrščeni sta bila Avstrijca. V Nemčijo so naše tekmovalce prišli spodbujat tako predstavniki vodstva DARS-a kot tudi nekaj sodelavcev.
Tekmovalce za evropsko prvenstvo so izbrali na slovenskem tekmovanju voznikov plužnih vozil, ki so ga spomladi organizirali na ploščadi ACB Vransko. Tam so se morali izkazati v različnih preciznih nalogah, kot so: prevoziti poligon, natančno odložiti plug, približevanje oviri s plugom in podobno. Pri tem ni štela le natančnost, temveč tudi hitrost. Šest najboljših voznikov so nato poslali na evropsko prvenstvo. Boštjan je bil na Vranskem 'šele' četrti.
Na evropskem tekmovanju je Boštjan pokazal, da vozilo s plugom obvlada milimetrsko natančno.
V ACB Maribor so bili njegovega uspeha veseli, zato so mu omogočili, da je svoje spretnosti z dodatno vajo še nadgradil. Njegova velika prednost je, da je že pred tem tekmoval v moto športu in dobro obvlada pritiske ob nalivih adrenalina. Na tekmovanju v Nemčiji so nekaj pravil zadnji trenutek spremenili, kar je povečalo nervozo. Določene naloge naj bi opravil sovoznik, a nazadnje so se vozniki na tekmovalno progo podali sami.
»Morda me je to še dodatno spodbudilo in lahko da sem odpeljal bolje, kot bi, če tega dodatnega pritiska ne bi bilo. Nekaj treme mora biti, drugače ne daš vsega od sebe,« na glas razmišlja Boštjan.
Potem doda svoje videnje še vodja ACB Maribor, mag. Anamaria Hren: »Naši fantje so zelo dobro usposobljeni, kar dokazujejo rezultati. Tisti, ki smo jih septembra pospremili v Mendig, smo s stisnjenimi pestmi in s ponosom spremljali njihove predstave in se skupaj z njimi veselili odličnih rezultatov. Tekmovanje so spremljali tudi sodelavci doma in Boštjanu pripravili pravi šampionski sprejem. Nedvomno je ta uspeh spodbuda za vse voznike plužnih vozil, da bodo svoje znanje še nadgrajevali in da bo naša zimska služba še boljša.«
Po zaključku tekmovanja se je DARS-ova skupina fotografirala pred tekmovalnima voziloma – niso skrivali navdušenja nad vrhunskim rezultatom.
Boštjan je bil z bencinom zasvojen mulec in o tem pove: »Z mopedi sem se začel preganjati že v osnovni šoli in do konca najstniških let sem po moje imel vse vrste mopedov, ki so prišli iz Kopra, vključno z 90 Elektronikom. Sami smo jih popravljali in seveda frizirali ter se pri tem zelo lepo imeli. V skladu z mojimi interesi sem se vpisal v šolo za avtoličarja in jo uspešno zaključil, a v poklicu nisem nikoli delal, saj me je bolj kot ravnanje, kitanje, brušenje in lakiranje pločevine vlekel volan. Komaj sem dočakal 18. rojstni dan, da sem lahko opravil vozniški izpit kategorije B, takoj nato pa še C in E. Kupil sem star kombi in kot samostojni podjetnik z njim prevažal hitro pošto za podjetje GPS (General Parcel Slovenia). Po stečaju tega podjetja sem zamenjal delodajalca, a ostal za volanom.«
Zaposlil se je pri samostojnem avtoprevozniku in dve leti vozil prekucnik. Potem je presedlal na tovornjak z dvigalom z roko dolžine do 18 metrov in pozneje še izredne prevoze. V svoji karieri je veliko vozil tudi po gozdnih cestah.
»Še sam ne vem, koliko avtomobilov sem razbil, ko sem vozil avtocrash,« pove Boštjan.
»Pri 18 letih sem začel dirkati v motokrosu in še sedaj kot veteran vozim amaterske dirke. Za ta šport se je navdušil moj starejši sin Tim. Kratek čas je dirkal tudi mlajši Jan, a je motor hitro zamenjal za nogometno žogo,« o športnih dejavnostih v družini pove Boštjan.
Redki se spomnimo, da so včasih v Mariboru prirejali dirke avtocrash. Ta panoga je bila dosti bolj priljubljena v Ameriki. Stvar je preprosta. Naenkrat starta več avtomobilov, ki se med seboj zaletavajo. Zmagovalec je tisti, ki ostane zadnji z vsaj malo voznim avtomobilom.
Boštjan pripoveduje z malo nostalgičnim nasmehom: »Z odpadov smo pokupili vse močnejše avtomobile, kot so Fordi Granade, Opli Rekordi. Tudi Volvi 244 so bili iskani, prav tako Fiati 132 in kakšna Volga se je našla. Iz avtomobilov smo odstranili vso odvečno opremo in stekla ter jih ojačili, da so zdržali močnejše trke. Pomembno je bilo čim dlje ohraniti pogonski sklop – predvsem hladilnik. Vsakega sem sam in s prijatelji pripravljal po mesec dni, a nobeden ni zdržal več kot eno tekmo. Še danes mi je žal za Fordom Consulom, letnik 1973, narejenim za ameriški trg, ki sploh ni bil slab, a je po dirki prav tako romal med staro železje. Kljub temu da sem to počel šest let, se nisem nikoli resneje poškodoval. No, tu in tam sem si že opraskal komolec ali koleno in staknil kakšno modrico. Hitrosti niso bile visoke in vsi tekmovalci smo bili pripeti s pettočkovnimi varnostnimi pasovi ter nosili čelade.«
Tukaj ima odpiralno krilo pluga varovalko, ki popusti ob udarcu v oviro.
Ne jezite se, ko na avtocesti vidite tovornjak, ki po snegu drvi z dvignjenim plugom»Čiščenje snega z avtoceste je zahtevno in skrbno načrtovano opravilo. Navadno peljejo drug za drugim trije plugi. Prvi pelje po prehitevalnem pasu in sneg porine na voznega. Drugi odrine sneg na odstavni pas, kjer ga prestreže tretji, katerega naloga je tudi čiščenje dovozov na avtocesto in izvozov z nje. Hitrost pri pluženju je omejena na 30 km/h – ne zato, ker se ne bi dalo peljati hitreje ali ker bi se vozniki višje hitrosti bali. Vzrok za to omejitev je, da bi pri višjih hitrostih s snegom (zlasti bolj mokrim in težjim) poškodovali vso vertikalno prometno signalizacijo. Med posipavanjem vozimo hitreje – do 60 km/h. In nekaj prosim: vozniki, ne prehitevajte skupine plugov. To je nevarno tako za nas kot za vas. Vsak tovornjak pokriva do osem metrov širine cestišča in bistveno je, da vozimo drug za drugim. Odseki, ki jih pokriva posamezna enota, niso dolgi niti 30 kilometrov. Bolje priti na cilj pol ure ali celo uro pozneje kot nikoli,« je tudi meni čistega vina nalil Boštjan. |
Letos je minilo štirinajst let, kar je Boštjan prišel k DARS-u. Glavni motiv za to je bilo delo blizu doma in redno spanje v domači postelji. Pravi, da je bila to ena izmed boljših odločitev v življenju. Za voznika pri DARS-u je pomembno, da ima čim širše znanje. Osnova sta seveda kategoriji C in E, zelo pa pomaga, če sme in zna upravljati viličarja, težko gradbeno mehanizacijo, da ima vozniško dovoljenje za traktor, motorno žago in še kaj: »V mojem delu na avtocesti mi je prišlo vse našteto še kako prav.«
Boštjan si je pred prihodom v DARS nabral številne vozniške in delovne izkušnje, med drugim je prevažal tudi izredne tovore.
Najbolj stresno je postavljanje cestnih zapor»Verjamem, da večina voznikov nima izkušenj, kako je delati na avtocesti, če vozila mimo drvijo z dovoljeno hitrostjo 130 km/h. Ko je treba zapreti del voznega pasu ali promet celo preusmeriti na nasprotno vozišče, je to še dosti bolj nevarno. Saj naše sodelavce varujemo s tovornjaki, a predstavljajte si, kako je nesti velik prometni znak čez dva vozna pasova, prestopiti ograjo in postaviti signalizacijo ob nesreči. Omejitve, ki jih postavimo, niso zato, da bi vam policisti pisali kazni, ampak zato, da tako vas kot nas varujemo pred nesrečo. V svojem dosedanjem delu sem opazil, da vozniki na oranžne utripajoče luči velikokrat ne reagirajo. Prosim, upoštevajte nas – oranžne luči niso nikoli prižgane brez razloga. Na avtocesti glejte, kolikor je mogoče, daleč naprej in takoj reagirajte na morebitne spremembe – ampak reagirajte umirjeno, ne sunkovito, takoj vključite varnostne utripalke in med voznim ter prehitevalnim pasom vzpostavite reševalni pas,« svetuje Boštjan. |
Delo pri nas je resnično pestro, noben dan ni popolnoma enak prejšnjemu. Tudi kadar ima jasen razpored dejavnosti za naslednji dan, lahko gre kaj narobe in se vse postavi na glavo. Razlog temu so lahko nesreča, okvara, izrazito slabo vreme ali kaj drugega. Delovni čas pri zaposlenih na avtocesti se spreminja. Popravila cest in druga načrtovana opravila se dogajajo predvsem v dopoldanski izmeni, dežurajo pa v tako imenovanem ruskem turnusu. Torej en teden delam zjutraj, v ruskem turnusu pa najprej 12-urno dnevno izmeno, nato sem 24 ur prost, potem delam 12-urno nočno izmeno in sem prost 48 ur.
Sedaj je upravljanje snežnega pluga digitalizirano, a brez ustreznega znanja in praktičnih izkušenj vseeno ne gre.
Pozorno pri pnevmatikahVeliko nevšečnosti na avtocesti se pripeti zaradi slabih pnevmatik. Včasih ne morem verjeti, s kako izrabljenimi se vozniki tovornjakov podajo v zimske razmere. Večkrat pa se zgodi, da imajo pnevmatike dovolj profila, a ker so od nepreverjenih proizvajalcev, v snegu ne 'primejo'. Po več kot desetletju vem, da z dobrimi pnevmatikami zlepa ne obstanemo – dokaz za to je dejstvo, da orjemo in posipamo brez verig na naših tovornjakih, a pazimo, da so dobro 'obuti'. Dovolj je, da zdrsne en tovornjak in že imamo zastoj. Takrat lahko le pokličemo koncesionarje za vleko vozil, saj z našimi tovornjaki, ki imajo na zadnji strani posipalce ali drugo opremo, ne moremo pripeti vlečne vrvi in še v neprekinjeni formaciji moramo ostati,« na to problematiko opozori Gojčič in doda: »Poleti pa pnevmatike rade počijo. Najbolj banalen razlog je prenizek tlak v njih, a večkrat gre za druge okvare. Spet bi posvaril pred pnevmatikami nepreverjenih proizvajalcev. Voznikom polagam na srce, naj se kolikor se da izogibajo ostrim zavijanjem pri polno naloženem vozilu, prav tako robnikom, ki hitro naredijo škodo. Saj vem, da včasih ne gre drugače, a s tem pnevmatikam skrajšamo življenjsko dobo in spravljamo v nevarnost sebe in druge prometne udeležence. |
»Pri delu, ki ga z velikim veseljem opravljam, ne manjka izzivov. Vsak dan počnem kaj drugega. Bolj kot je opravilo zahtevno, z večjo vnemo se ga lotim. Tudi delovni čas mi ustreza, saj sem se navadil, da sem polovico časa v službi v ruskem turnusu. Imam srečo, da nočno delo še vedno prenašam brez težav. Sploh ne razmišljam, da bi počel kaj drugega, kakor zdaj,« je na vprašanje, kje se vidi v prihodnjih letih, Boštjan odgovor kar izstrelil.
Potem se je malce ustavil in poudaril: »Imam pa še en bolj kratkoročen cilj – v Franciji bo leta 2026 svetovno tekmovanje voznikov plužnih vozil …«
Pri DARS-u so bili vsi veseli Boštjanovega uspeha in vodja ACB Maribor, mag. Anamaria Hren, pravi, da ima podporo vodstva tudi za svetovno prvenstvo.