Prenos podatkov med vožnjo

Maja bo minilo 10 let od uvedbe digitalnih tahografov. Skupaj z uvedbo digitalnih tahografov je bil sprejet tudi sveženj zakonskih ukrepov za cestni promet, ki jih poznamo danes. Novi predpisi so takrat poenostavili in posodobili 20 let stara pravila, ki so opredeljevala čas vožnje, premore in počitek za poklicne voznike, sedaj pa prihajajo ponovno novi predpisi.

tahoigraf

Deset let pozneje se zopet obetajo spremembe. 2. marca se uvaja novela Zakona o delovnem času in obveznih počitkih mobilnih delavcev ter o zapisovalni opremi v cestnih prevozih z Uredbo (EU) št. 165-2014 o tahografih v cestnem prometu. Leta 2006 je bila nova zakonodaja sprejeta zaradi doseganja ciljev socialnih uredb, vzpostaviti učinkovito delovanje tahografa, ustaviti najpogostejše zlorabe sistema in olajšati pridobitev podatkov o dejavnosti voznikov ter vozil na način, ki bo zanesljiv, razumljiv in nespremenjen.

Nova uredba opredeljuje obveznosti in zahteve v zvezi s konstrukcijo, vgradnjo, uporabo, testiranjem in nadzorom tahografov, ki se uporabljajo v cestnem prometu in je bila prenovljena zaradi jasnosti, saj je bilo v zadnjih letih več sprememb in dopolnitev. Izkušnje so pokazale, da je bilo potrebno za zagotovitev uspešnosti in učinkovitosti tahografskega sistema izboljšati nekatere tehnične elemente in postopke nadzora. Določa tudi pogoje in zahteve, v skladu s katerimi se lahko informacije in podatki, razen osebnih podatkov, zapisani, obdelani ali shranjeni v tahografih, uporabijo tudi za druge namene.

Podatki o lokaciji s pomočjo GPS sistema so nam v pomoč pri organizaciji voženj. V prihodnje se bodo zapisovali tudi v tahograf. Zapisovali se bodo podatki o začetni in končni lokaciji delovnega časa ter vsake tri ure v skupnem času vožnje. Tahografi bodo tako povezani s storitvijo za določanje položaja s pomočjo satelitskega navigacijskega sistema. Zapisovali se bodo le podatki o položaju, in sicer v geografskih koordinatah.

Tahografi bodo omogočali samodejno komuniciranje z organi nadzora med vožnjo vozila. Nadzorni organi bodo opremljeni z opremo, ki bo med vožnjo omogočila prenos zahtevanih podatkov iz tahografa vozila. Prenos bo moral zagotoviti integriteto podatkov. Preverjali se bodo podatki, ki so pomembni za odkrivanje kršitev ali manipulacij s tahografom. Tako bodo organi nadzora preverjali zadnji poskus kršenja varnosti, najdaljši izpad napajanja, napake na zaznavalu in v podatkih o gibanju, podatke o vstavljeni kartici, vožnjo brez veljavne kartice, nastavljeni čas, umerjanje tahografa, registrsko oznako vozila in hitrost, ki jo piše tahograf. Tako pridobljeni podatki ne bodo vodili do samodejnih glob, saj bodo za to še vedno potrebni podatki, pridobljeni iz kartic voznika ali tahografa vozila.

Novi tahografi bodo morali pred uporabo pridobiti homologacijo, ki bo veljala na celotnem območju Evropske unije. Proizvajalci bodo oblikovali, testirali in pregledovali enote vozila, zaznavala gibanja in tahografske kartice, ki se dajejo v proizvodnjo, zato da bodo odkrili šibke točke, ki nastajajo v vseh fazah življenjske dobe proizvoda, ter tako preprečili ali omilili morebitno izkoriščanje teh šibkih točk. Pogostost testov bo določala vsaka država članica, ki bo podelila certifikat o homologaciji, pri čemer obdobje med dvema testoma ne bo smelo presegati dveh let. V primeru odkritih šibkih točk se posamezni elementi ne bodo dali na trg, pri obstoječih pa se bodo s pomočjo pristojnih organov in zlasti s strani proizvajalcev napake odpravile ali celo preklicale homologacije za te naprave.

Novi tahografi se bodo lahko testirali tudi na terenu. Vozniki in podjetja bodo morali v času testiranja upoštevati določila Uredbe (ES) številka 561-2006 (ročno beleženje aktivnosti) oziroma uporabljati posebne obrazce, če bodo ti določeni.

Uvaja pa se obveznost, da bodo kontrolni organi ustrezno usposobljeni za analizo zapisanih podatkov in preverjanje tahografov, s čimer se bosta zagotovila učinkovitost in usklajen nadzor. Usposabljanje bo sestavljeno iz začetnega in rednega usposabljanja, med katerimi bodo vsebine iz tehnike za načrtovanje nadzora, odkrivanje naprav za prirejanje in goljufanje.Vse države članice Evropske unije si bodo pridobljene podatke na tem področju med seboj izmenjevale, predvsem o zaznanih kršitvah pri serviserjih in servisnih delavnicah ter vrstah prirejanj in kaznih, naloženih za takšne kršitve.

Prevozna podjetja so odgovorna za zagotavljanje, da so njihovi vozniki ustrezno usposobljeni in imajo ustrezna navodila v zvezi s pravilnim delovanjem digitalnih ali analognih tahografov, izvajajo redna preverjanja, s katerimi se prepričajo, da njihovi vozniki tahografe pravilno uporabljajo, in svojih voznikov niti neposredno niti posredno ne spodbujajo k zlorabi tahografov.