TEST: Scania V8 770 S

Scanie so od nekdaj imele širok krog oboževalcev. A ne čisto vse. Sveti gral večine ljubiteljev Scanij je 8-valjni motor. Nekaj sem jih v življenju imel priložnost malce zapeljati in vedno sem užival – pa naj gre za 30 let staro veteranko ali najnovejši model.

scania-s-770-v8-1
Na test smo se z 8-valjno kraljico cest podali v dežnem vremenu.

Besedilo: Emil Šterbenk

Velika je!

Že na prvi pogled Scania pokaže, da je resen stroj, sploh pa, če ima kabino razreda S, do katere dna se je treba povzpeti po štirih stopnicah (peto predstavlja ravno dno). Največkrat preizkušamo vlačilce v konfiguraciji 4 × 2, tokrat pa so nam pripravili triosno vlečno vozilo s konfiguracijo 6 × 2, s pripeto dvoosno tandemsko prikolico. Kompozicija je bila naložena do največje dovoljene mase (40 ton) in bila dolga 18,7 metra, kar je le 5 cm manj od največje dovoljene dolžine za ta tip vozil pri nas. Ampak začnimo lepo po vrsti, z motorjem.

Ikonski V8 v doslej najmočnejši izdaji

Iščete novi tovornjak z 8-valjnim motorjem? Seznam evropskih proizvajalcev s takšnimi agregati ni ravno dolg, pravzaprav je na njem samo eno podjetje: Scania. Že pri motorjih Euro 5, kaj šele Euro 6, so se šestvaljni vrstni motorji izkazali za najboljšo rešitev (zmogljivosti/teža). Tako je večina proizvajalcev ob standardnih 12- do 13-litrskih motorjih ponudila tudi večje šestvaljnike – »povrtane« – na 15 do 16 litrov. Pri Scanii so ostali neomajni in pri življenju ohranili 8-valjni V motor. Ta se od konkurence že na daleč loči po svojem polnem zvoku. 

V najnovejši verziji iz prostornine 16,3 l iztisne 566 kW (770 KM) pri 1.800 vrt./min. V primerjavi z vrtino je gib daljši za 18 % (130 mm × 154 mm) in motor med 1.000 in 1.450 vrt./min. zmore največji navor 3.700 Nm. Zato ne preseneča, da so te Scanie namenjene predvsem vleki težjih in daljših kompozicij po Skandinaviji. Na Švedskem, na primer, je dovoljena dolžina skupine vozil 25 metrov, njihova masa pa 60 ton. Pogonski sklop te Scanie pa je serijsko namenjen skupinam vozil z največjo maso do 75 ton.

Motor so Švedi zasnovali tako, da izpolnjuje zahteve standarda Euro 6d in ob tem določene sestavine še poenostavili. Turbo puhalo, katerega rotor se vrti v krogličnih ležajih, nima več spremenljive geometrije, čiščenje izpušnih plinov so prepustili sistemu SCR, seveda ob DOC in filtru trdnih delcev, opustili pa so recirkulacijo izpušnih plinov (EGR). Motor ima novo visokotlačno črpalko, višje kompresijsko razmerje, nov program upravljanja in še nekaj novosti, ki ob optimiziranem 180-amperskem alternatorju nižajo porabo goriva. 

Za osemvaljne orjake še ni novega menjalnika

Nov menjalnik, ki so ga predstavili pri Scanii, za zdaj lahko dobite s šestvaljnimi vrstnimi motorji. V testni Scanii je moč do pogonske osi prenašal preizkušen dvosklopčni dvanajststopenjski menjalnik Scania GRSO926R z dvema počasnima in dvema vzvratnima prestavama. Direktna je 11. prestava, 12. prestava pa overdrive. Menjalnik je skonstruiran za navor do 3.700 Nm. Tako veliko maso je treba tudi ustaviti, zato kolesnim zavoram pomaga motorna zavora, ki zmore 300 kW pri 2.200 vrt./min., poleg tega pa so vgradili še retarder Scania, R4100D, z največjo močjo 500 kW in navorom kar 4.100 Nm. Ob tako zmogljivih sistemih za zaviranje na zgolj eni osi moram pohvaliti, da so ju tudi povezali s sistemom ABS. 

Zračno vzmetenje


Šasija je iz jeklenih profilov, debeline 9,5 mm in vozi na treh oseh. Pogonska je srednja, za njo pa je krmiljena sledilna os (karela). Vse osi so zračno vzmetene, zračno je tudi vzmetenje kabine. Že če gre za vlačilec, je takšno podvozje udobno, ob kamionu z dolgo medosno razdaljo in s tandemsko prikolico pa še toliko bolj.

Kabina razreda S 

Ker ima kabina ravno dno, je le-to za dobrega 1,5 metra oddaljeno od tal, a do njega vodijo dovolj udobne stopnice, tako da vzpenjanje tudi obilnim voznikom ne povzroča težav. Voznika pričaka skrbno urejen delovni prostor z veliko prostora za odlaganje, široko in udobno posteljo, omaricami za prtljago, predelki pod posteljo. Seveda je pod posteljo tudi hladilnik. V primeru, da v vozilu ni zgornje postelje, je prostora še toliko več. Zaradi visoke kabine je veliko stvari mogoče spraviti v od zunaj dostopne predale. 


Vozniški sedež Premium voznika razvaja z usnjeno oblogo, širokimi možnostmi prilagajanja njegovim željam in je ob tem še ogrevan ter prezračevan. Volan v Scanii je mogoče tako nagniti proti vozniku, da se počuti skoraj kot v osebnem avtomobilu. Toda v malokaterem avtomobilu človek doživi tako visoko raven udobja in tako kakovostne materiale. 

Klasika v kombinaciji z elektroniko

Zadnje čase armaturne plošče postajajo vedno bolj digitalne, a pri Scanii so pustili dva osnovna analogna instrumenta, med njiju pa vgradili zaslon, ki omogoča štiri osnovne prikaze po voznikovih željah. Upravljamo ga z volanskimi gumbi. Seveda je desno od volana še dodaten zaslon, kjer so »doma« asistenčni sistemi. Tam se nastavljajo številne funkcije, seveda pa služi tudi kot navigacijski zaslon in prikazuje sliko z vzvratne kamere. Čeprav je bila zadaj pripeta prikolica, je slika v veliko pomoč. Tudi nekaj gumbov so še pustili, česar smo stari vozniki še kako veseli. Pri tako močnem tovornjaku je gumb za dvig karele oziroma njeno razbremenitev še kako pomemben in je prav, da je dosegljiv v vsakem trenutku. Zadnjič sem bil pri starejšem vozniku, ki ga je imenoval kar čarobni gumb. Klasična stikala so tudi za luči in stekla v vratih. Pri Scanii tudi niso posebej stanjšali okvirjev vzvratnih ogledal. Vesel sem bil tudi gumbov za nastavljanje delovanja klimatske naprave, ker menim, da sprehajanje po menijih terja preveč voznikove pozornosti. Ko se gumbov navadiš, jih najdeš, ne da bi umaknil pogled s ceste. Ja, vem, star analogen sitnež sem!


Scania postreže še z vrsto sistemov, ki v tovornjakih postajajo vedno bolj običajni, nekaj sem jih že naštel, ne morem pa mimo sistema za opozarjanje voznika na nenamerno zapuščanje voznega pasu v kombinaciji s sistemom za vožnjo znotraj voznega pasu, odlično delovanje pametnega tempomata z nastavljanjem najvišje hitrosti z motornim pogonom in hitrosti spuščanja po klancih navzdol in na splošno prijetno vožnjo s tem švedskim velikanom. 

Bil sem (skoraj) strojevodja

Ko sem sedel na izjemno udoben sedež, sam si najprej po svojih željah nastavil volan – bolj vodoravno, kot to naredi večina Scaniinih voznikov. Malo sem se razgledal in pognal motor. Takoj mi je bilo jasno, da radia tokrat ne bom prižigal, V8 je pa le V8.

Speljal sem in čutil, da je tovornjak naložen, a pogonski sklop je to gladko malo ignoriral. S 40 tonami skupne mase je šlo, kakor da je vozilo prazno. Po eni strani je bilo škoda, da je deževalo, po drugi pa je Scania še lažje pokazala, kaj zna. Prezračevanje odlično deluje, saj ni bilo nobenega prepiha in tudi zarošenih stekel ne. Pogonski kolesi se nikoli nista zavrteli v prazno. Ročica za upravljanje motorne zavore in retarderja ima pet stopenj in spoznal sem, da je najvišja stopnja tudi pri polnem vozilu preveč. Kako tudi ne, saj je skupna moč obeh dodatnih zavornih sistemov 800 kW (skoraj 1.100 KM). Seveda lahko zaviramo tudi samo z zavornim pedalom, saj je zavorni sistem integriran. 


Volan je prilagodljiv glede na hitrost in v vsakem trenutku omogoča zanesljivo upravljanje. Skoraj strojevodja se nisem počutil le zaradi mogočnega motorja pod mano, ampak tudi zaradi skoraj avtonomne vožnje tovornjaka med črtama. Pri Scanii avtomatika poseže v vožnjo, še preden voznik zapelje na črto in skrbi, da ne vijuga sem in tja. Toda če ta volan izpusti, ga hitro opozori, naj počne to, za kar je plačan. Če ga voznik nič ne »lomi« in enakomerno vozi približno po sredini pasu, se mu v delo ne vmešava in to cenim. Priznam, da se pri vzvratni vožnji bolje znajdem s polpriklopnikom – nekaj vaje bi mi prav prišlo. Toda prikolica si vzame manj bližnjice kot polprikolica in pri vožnji skozi ovinke moramo redkeje zapeljati na nasprotni pas.

Za do 6 % znižana poraba goriva glede na prejšnje modele 

Najmočnejšo Scanio je težko primerjati z drugimi tovornjaki. Tisti, ki jih vozijo, porabe goriva ne postavljajo na prvo mesto. Največkrat jih tudi ne uporabljajo za klasične prevoze, ampak z njimi vozijo težje in večje tovore. Porabe, ki sem jo dosegel, najraje ne bi napisal, ampak: laže pa ne ciciban. Tisti dan, ko sem jo peljal do Novega mesta in nazaj, je močno deževalo in zaradi tega se je promet bolj počasi odvijal. Večkrat sem moral zavirati – in to ne zaradi kolegov v tovornjakih, ampak zaradi voznikov osebnih vozil. Ko s 40 tonami skupne mase spet pospešiš do 85 km/h, pa poraba hitro naraste. Ob izrazito neugodnih pogojih sem prišel na 35 l/100 km. Potem mi je tovarniški voznik pokazal svoj rezultat ob lepem vremenu in na manj razgibani trasi na Hrvaškem, kjer je poraba komaj presegla 31 l/100 km. Ampak, naj ostane med nami: povprečno sem bil skoraj 8 km/h hitrejši od njega.


Tovarna navora in moči

Po drugi strani je treba poudariti, da Scaniina hitrost zlepa ne pade pod nastavljeno. Tudi na vrh višnjegorskega klanca polno naložena pripelje z več kot 80 km/h (lahko bi tudi hitreje, če bi jo bolj gnal). Relativno hitro prestavi v 11. prestavo (saj je ta direktna), potem pa v njej vztraja do vrha. Te Scaniine prednosti zdaj pri nas na velikem delu avtocestnega omrežja podnevi ne moremo izkoristiti, ker je prehitevanje za težka motorna vozila prepovedano. Ampak, kadarkoli potrebujemo navor in moč, ju pri tej Scanii dobimo. In poleg veselja ob vožnji to šteje! 

Tehnični podatki 

Motor

Prostornina (l), moč (kW/KM pri vrt./min.)

Navor Nm pri vrt./min.

Scania DC16 123 770 hp, dizelski, V8, vodno hlajeni, turbopolnilnik, vbrizg Scania XPI. Čiščenje izpušnih plinov – EURO 6d

16,4, 566 / 770 pri 1.800 

 

3.700 pri 1.000 do 1.450 

Prenos moči

Scania GRSO926R – 2-pedal Scania Opticruise, pogon na zadnjo os – Scania R885 enojna redukcija, prenosno razmerje 2,87

Podvozje in zavore

Šasija, 3 zračno vzmetene osi, zavore EBS, 4 × kolutne, motorna zavora 300 kW pri 2.400 vrt./min., retarder 500 kW, ročna zavora

Mere in mase: 

Dolžina × širina × višina (mm)

Medosna razdalja (mm)

Masa praznega vozila (kg) 

Največja dovoljena masa (kg)

Prostornina posode za gorivo/AdBlue (l)

Polmer obračalnega kroga – med robniki/zidovi (mm)

Pnevmatike spredaj, pogonska os, zadaj

 


9.980×2.600×3.833 (brez strešnega spojlerja)

4.750 (med prednjo in pogonsko osjo)

12.483

26.000

2 × 400/80

 

8.899/.9677

 

385/55 R22.5, 315/70 R22.5, 385/55 R22.5 

Oprema testnega vozila

EAS, LDW LCP, LDAAS, AEB, EBS, Hill Hold, ESP, FLC, nastavljivi merilniki, infotaiment sistem, z usnjem prevlečeni volan in sedeža (Premium), avtomatske luči, hladilnik, Scaniina podpora vozniku, avtomatiziran prezračevalni sistem, električni dvig kabine, alarm za krajo goriva …