TEST: Ford F-MAX – z razlogom tovornjak leta 2019

O Fordu F-MAX-u smo že pisali, si ga ogledali, sedli v kabino, naredili krog po poligonu Centra za varno vožnjo na Vranskem in poročali o prvih, v večji meri pozitivni vtisih. Aprila smo ga dobil na cestni preizkus in se z njim pobliže spoznali v realnih cestnih razmerah. In vtisi so ostali pozitivni, pravzaprav so bili z vsakim prevoženim kilometrom še boljši.

TEST: Ford F-MAX – z razlogom tovornjak leta 2019
12,7-litrski hišni motor zmore 500 »konj« (368 kW) pri 1.800 vrt/min, največji navor znaša 2.500 Nm, na voljo pa je med 1.000 in 1.400 vrt/min.

Resnično nov tovornjak z novo kabino in prenovljenim motorjem

Pri Fordu tokrat ni šlo za face-lifting. Zasnovali so oblikovno popolnoma novo vozilo, ki mu je pogonski sklop odstopil Cargo. Vseeno so motor in menjalnik za vgradnjo v novo vozilo posodobili. 12,7-litrski hišni motor zmore 500 »konj« (368 kW) pri 1.800 vrt/min, največji navor znaša 2.500 Nm, na voljo pa je med 1.000 in 1.400 vrt/min. Za boljše zmogljivosti ob ugodnejši porabi med drugim skrbijo turbopolnilnik s spremenljivo geometrijo in vodna črpalka ter zračni kompresor s spremenljivo delovno hitrostjo. Oblika kabine je sveža in prepoznavna. Na prvi pogled morda ne deluje tako prostorna, kot je v resnici. Pod je raven, pravzaprav le malenkost dvignjen nad motorjem, a stojna višina 216 cm je impresivna. Vozniku je všeč predvsem obilica prostora za stvari, ki jih ima s sabo. Spredaj nad vetrobranom so trije zaprti predali, nad posteljo (posteljama) so prav tako zaprti, a večji predali – takšni kot v letalih. Veliko prostora je pod spodnjo posteljo. Predala, ki sta dostopna od zunaj, sta celo povezana med seboj in vanju je mogoče spraviti ozke predmete, daljše od dveh metrov. 

Kabina je popolnoma nova, Fordov elipsasti logo sredi maske poskrbi, da a ni mogoče zamenjati z drugimi znamkami.

Kabina je znotraj v celoti obložena. Plastika na prvi pogled deluje malo dolgočasno, toda za vzdrževanje in čiščenje je zelo enostavna in praktična. Poleg tega je kabina zaradi velikega strešnega okna zelo svetla, če pa je svetloba premočna, ga je mogoče delno ali popolnoma zastreti. Edino, kar nas je zmotilo, je nekaj neenakomernih karoserijskih stikov.

Preizkus z (žal) prazno prikolico

Na ljubljanskem zastopništvu Ford Trucks je čakal zloščeni F-Max s pripeto prazno polprikolico (hladilnikom) težko malenkost več kot 9 ton. Če prištejemo 7,4 tone teže in mojih skoraj 150 kg, pomeni, da je skupna teža znašala okoli 16,5 t. Žal na tej podlagi ne moremo govoriti o porabi goriva, a vseeno sem s praznim vozilom med Ljubljano in Trebnjim dosegel izjemno nizkih 20,6 l/100 km s povprečno hitrostjo 82 km/h. Promet je bil resnično tekoč in sem ves čas vozil s pametnim tempomatom, nastavljenim na 85 +/- 6 km/h. Na poti iz Ljubljane do Trebnjega sta me kolega iz uredništva fotografirala, zaradi tega sem moral večkrat pospeševati in zniževati hitrost. To še kako vpliva na porabo, tako da je bila večja za 2,6 l/100 km ob 7 km/h nižji povprečni hitrosti. So pa na desetdnevnem več tisoč kilometrskem preizkusu v Eurologsu dosegli odličen rezultat, ki potrjuje, da Fordove tovarniške trditve o porabi očitno držijo (glej okvirček).

Motor deluje tiho, je dovolj močan in nudi visok navor, motorna zavora pa zmore moč 400 kW.

Visoka stopnja udobja, preglednost in uporabnost

Na štiri zračne vzmetne noge postavljena kabina že s širino 250 cm nudi obilo udobja. Pri tem razredu smo tega tako vajeni. Sprednja prema je na enolistnih paraboličnih vzmeteh, zadnja pa zračno vzmetena. Protihrupna zaščita je učinkovita in tudi vozniškemu sedežu gre vsa pohvala. Pod in celotna kabina sta visoka, zato so do tja speljane štiri ponoči osvetljene stopnice s čvrstima ročajema za varno vstopanje in izstopanje. Tisti, ki večino svojega življenja preživite v tovornjakih, veste, kako zoprno je zjutraj obuti vlažne čevlje, ki ste jih pustili na stopnici pod vrati. Pri Fordu so ta del zatesnili in čevlji bodo ostali suhi. V masko so domiselno skrili dve stopnici, po katerih se zlahka povzpnete in očistite vetrobran.

Armaturna plošča je pregledna, stikala logično razporejena, displeja pa nudita številne prikaze od podatkov o vožnji do navigacije, radia, telefoniranja … 

Armaturna plošča ni preveč »posuta« s stikali. Z njimi upravljate najpomembnejše funkcije. Veliko pa lahko storite tudi z gumbi na volanu, s katerimi »potujete« po menijih na osrednjem displeju sredi armaturne plošče. Tako lahko, recimo, nastavite ogrevanje kabine, višino zadnje osi, preverjate tlak v gumah, zbirate in analizirate različne podatke o vožnji …

Tempomat učinkovito upravlja pogonski sklop in integralni zavorni sistem

Motor s 16,5 tone skupne teže igraje opravi. Pri 80 km/h se glavna gred vrti z malo manj kot 1.100 vrtljaji v minuti, pri tem pa v kabino prodre le malo hrupa. Robotizirani ZF-ov 12-stopenjski menjalnik deluje odlično – brez sunkov in dovolj hitro, da med pretikanjem ne izgublja hitrosti. Testni je bil opremljen zgolj z ojačeno motorno zavoro, ki zmore 400 kW moči. S praznim vozilom sem uporabljal izključno prvo stopnjo, saj bi bilo zaviranje z drugo (po mojem mnenju) že presunkovito. Tudi to potrjuje, da pri izjavah tovarniški inženirji niso držali fige v žepu. Vsekakor pa intarder k temu lahko doda še 600 kW zavorne moči in številni so mnenja, da se zanj splača doplačati.Zgornjo stopnico so izolirali in namenili hranjenju čevljev med počitkom.

Tempomat vozi kot izurjen voznik, ki ima za sabo nekaj šol varčne vožnje in desetletja izkušenj. Od mirovanja do nastavljene hitrosti zelo hitro pospeši, nato pa enakomerno pelje. Po klancu navzgor zniža hitrost v skladu z nastavitvami in potem počaka, da gravitacija naredi svoje. Maksimalno izkoristi klance za zalet in po potrebi tudi jadra. Tempomatu ukazujemo z gumbi na levi strani volana. S pritiskom na skrajno levi gumb (CAN) začne vozilo jadrati, kar je zelo uporabno pred cestninskimi postajami in izvozi z avtoceste ter prihranek kakšnega decilitra goriva. 

Ob koncu testne vožnje me je imelo, da bi namesto proti Šentvidu zapeljal proti Kopru, tako lepo Ford pelje. Zelo dobro drži smer, za kar je v veliki meri zaslužen malo trši volan. Tudi zavore niso premehke, tako da kabina ne počepne ob vsakem dotiku pedala. Najboljša pa je vožnja brez hrupa in poskakovanja – če bi bil vsaj malo naložen, bi še lepše tekel.

Sedeža sta izdelana iz vrhunskih materialov, vozniški je izdatno nastavljiv (260 mm), zgornja postelja je zložljiva, pod spodnjo pa je veliko prostora za prtljago.

Connectruck

Pri Fordu z novim modelom kupec dobi njihovo tehnološko platformo Connectruck, ki jo sestavljajo MaxCruise – zniževanje porabe goriva s pomočjo pametne programske opreme, diagnostika na daljavo in posodabljanje programske opreme, telematika (dostop do informacij o vozilu v kateremkoli času) in tehnologije za pomoč pri vožnji ter oceni vožnje. Ob tem so dobro poskrbeli tudi za varnost podatkov, ki jih shranjujejo v oblaku.


Vprašanja potencialnih kupcev

Seveda vsakega kupca zanima zanesljivost in vzdržljivost posameznih komponent vozila. Na to lahko odgovorita samo čas in uporaba. Po porabi ga očitno lahko ocenimo kot dovolj varčnega, da se ga splača upoštevati kot kandidata za posodobitev flote. Servisno mrežo so tudi vzpostavili in zagotavljajo, da bo dobro delovala. Njegova vrednost po petih letih in več kot pol milijona prevoženih km, pa je odvisna od prej naštetega. V razred »dolgoprogašev« vsekakor prihaja nov igralec, ki se bo boril za svoj tržni delež. In za to ima dobre argumente. 

Tehnični podatki za Ford Trucks F-MAX

Motor


prostornina (l), moč (kW / KM pri vrt/min)
navor Nm pri vrt/min
Ecotorq E6 12,7, dizelski, šestvaljni, vrstni, vodno   hlajeni, turbopolnilnik s spremenljivo geometrijo, čiščenje izpušnih plinov –   EURO 6d, programa delovanja Eco in Power (moč)
12,7, 368 / 500 pri 1.800
2.500 pri 1.000 do 1.4000
Prenos moči:
ZF 12TX2620 pogon na zadnjo os (razmerje1:4,0),
Podvozje in zavore:
Šasija, 2 togi premi, sprednja na paraboličnih 1-listnih   vzmeteh, zadnji na zračnih blazinah, zavore zračne, 4×kolutne ABS, ASR, ESC,   dvostopenjska motorna zavoro (400 kW zavornega učinka), ročna zračna zavora
Mere in teže:
dolžina (šasije s kabino) × širina × višina (mm),
medosna razdalja (mm),
najmanjša razdalja od tal (mm)
teža praznega vozila (kg),
največja dovolj. masa (kg)
prostornina posode za gorivo/AdBlue (l)
pnevmatike

5.925×2.540×3.915
3.600
238
7.379
18.000
600+450 / 78
315/70R22,5 C
Kabina: dolžina × širina × notranja višina
2.316×2.521×2.160
Oprema testnega vozila
Pametni tempomat ACC, zaviranje v sili, opozorilo ob   nenamernem zapuščanju voznega pasu, navigacijski sistem, pomoč pri   speljevanju v klanec, z usnjem prevlečeni volan, zračno vzmeteni ogrevani in   izdatno nastavljiva sedeža, hladilnik, indikator osne obremenitve,   informacijski zaslon med merilniki na armaturni plošči, nastavljiv po željah   voznika, multimedijski zaslon, avtomatiziran prezračevalni sistem, električni   dvig kabine …
Cena osnovna / testno vozilo (EUR)
/

Fotogalerija