Rangerji, ki rešujejo življenja

Kdo ne pomni zdaj že legendarnih rumenih Ford Ranger Splasov, opremljenih s plavalnimi rdečimi plovci, velikim surfom, nad njim pa svetlobni blok in opozorilne rdeče-modre luči. Slavni pickupi so skupaj z usklajenim timom reševalcev iz vode v nanizanki 12 let reševali življenja na peščenih zahodnih obalah Združenih držav Amerike.

Rangerji, ki rešujejo življenja
Območje, ki ga društvo pokriva, zajema več kot 1200 gospodinjstev, na pomoč pa priskočijo tudi drugim društvom v primeru večjih intervencij.

Fordovi poltovornjaki so vselej imeli pomembno vlogo v interventnih službah, ne le v svetu filma, tudi v resničnem svetu, kjer ni prostora za napake in možnosti ponovitev. Zgodovina njihove izdelave sega globoko v prejšnje stoletje z modelom TT, ko so leta 1917 z njim napravili revolucijo v avtomobilski industriji, pozneje pa je tudi že služil za gasilsko vozilo. Uspešno zgodbo so nadaljevali z večjo serijo F, ki so jo od leta 1977 onkraj luže prodali v več kot 26 milijonih primerkov in je tam že več kot tri desetletja najbolje prodajan poltovornjak. Tokrat se bomo bolj podrobno posvetili Fordovemu Rangerju, ki je luč sveta v samostojni liniji zagledal leta 1983, kmalu zatem pa so ga začeli uporabljati praktično v vseh urgentnih službah. Prve generacije za evropsko tržišče so bile na voljo v letu 1998 in so bile narejene na osnovi Mazde serije B in Mazde BT-50. Pozneje pa prava revolucija in prodajni uspehi, ki so se začeli s tretjo generacijo, ki so jo interno poimenovali kar T6. Mi smo obiskali gasilsko društvo, ki svoje intervencije opravlja z dvema Fordovima voziloma, eno izmed njiju je tudi Ford Ranger predzadnje generacije.


Oblikovalski preskok s tretjo generacijo
Brez trohice dvoma lahko rečemo, da je Ford Ranger trenutno najbolj prodajan poltovornjak v Evropi. Uradni prihod tretje, predzadnje, a temeljito spremenjene generacije v Sloveniji je dvignil izjemno medijsko kot tudi javno zanimanje. Danes, pet let pozneje, si je zelo dobro utrdil pot do slovenskih kupcev. Njegova uporabnost, zmogljivost in zmerna cena so k srcu hitro prirasle številnim obrtnikom, gasilskim društvom in ne nazadnje tudi številnim povprečnim uporabnikom, ki z njim verjetno nikoli ne bodo zavili na kolovozne poti in terene. Njegovim zmogljivostim zagotovo ne gre oporekati, to znajo najbolje povedati v društvu PGD Kozarje, kjer z njim že tretje leto opravljajo intervencije. Prostovoljno gasilsko društvo Kozarje deluje vse od leta 1923. Danes ima društvo okoli 25 aktivnih članov, ki poleg svojih služb srčno opravljajo tudi delo gasilcev. Območje, ki ga društvo pokriva, zajema več kot 1200 gospodinjstev, na pomoč pa priskočijo tudi drugim društvom v primeru večjih intervencij. Ranger pri njih opravlja vlogo poveljniškega vozila, s katerim vodijo intervencije in taktične enote. Zaradi visoke oddaljenosti od tal je zelo primeren tudi za intervencije na poplavnih območjih, ki so v preteklosti že nekajkrat pestile ta del Ljubljane. V svoji floti vozil imajo tudi posebej predelanega Forda Transita, ki služi za prevoz gasilskega moštva (GVM). 

Visoka oddaljenost od tal omogoča tudi intervencije na poplavnih območjih.

Nakup vozila je prvi korak, še zdaleč pa ne zadnji
Pot od serijskega poltovornjaka do intervencijskega vozila je vse prej kot enostavna, razlog za to se mnogokrat skriva v finančnih sredstvih. Nakup vozila je šele prvi storjeni korak, zatem sledijo nadgradnje, ki se prilagajajo glede na naročnikove želje in uporabo vozila. Cenovni spekter nadgradenj je zelo širok, od nekaj tisoč evrov pa vse do 40 tisočakov. Seveda je to odvisno od namembnosti vozila. Če se uporabi zgolj kot poveljniško vozilo, je tovrstna nadgradnja praviloma bistveno cenejša, kot pa za na primer GVGVP-1, manjše gasilsko vozilo za gašenje gozdnih požarov. V tem primeru je potrebnih več nadgradenj, od ojačitev do dodatnih modulov z opremo, za kar pa je nemalokrat potrebno povečanje skupne mase na 3500 kg, ki pa ne sme biti presežena. Eno izmed podjetij, ki se ukvarja z nadgradnjami, je Evro GV iz Ilirske Bistrice, ki je specializirano za gasilske nadgradnje na vseh vrstah vozil. Svojo dejavnost opravljajo od leta 1996. Na letni ravni opravijo do 10 nadgradenj na Fordovih terenskih vozilih. Povprečna izdelava nadgradnje na vozilo traja dva meseca, med najbolj popularnimi pa je kupola iz umetne mase s tremi roletami.


Želje in tipizacija
Tipizacija pri gasilskih vozilih je zelo jasna in natančno določa, kakšno vozilo mora vsebovati določen tip opreme za reševanje. Ta se spreminja glede na namembnost vozila. Za vsa pa velja, da morajo biti v rdeči barvi, opremljena z modrimi lučmi, vsebovati pa morajo tudi del osnovne gasilske opreme po tipizaciji, priporoča se močnejši motor, v primeru Forda gre za 3,2-litrski pogonski agregat z 200 konjskimi močmi. Moč se na podlago prenaša preko avtomatiziranega ali ročnega menjalnika. Poleg obvezne opreme so tudi v gasilstvu vse bolj v ospredju trendi, ki narekujejo dodatno opremo vozila, kot so »bulbari«, napredne opozorilne luči LED, in tudi številne novodobne zasnove gasilskih vozil. Prihodnost v nadgradnji je v novih tehnologijah in še lažjih in bolj odpornih materialih, ki dodatno zmanjšujejo težo vozil. 

Na testu NCAP je Ranger dosegel najvišjo oceno 5 zvezdic.

NCAP: 5 zvezdic

Varnost je v avtomobilskem segmentu primarna, še posebno to velja za vozila, ki jih uporabljajo v ekstremnih razmerah in nemalokrat delujejo na meji svojih zmožnosti. Ford Ranger velja za enega najbolj varnih poltovornjakov, saj je kot prvi v zgodovini leta 2011 v tem segmentu dosegel najvišjo oceno 5 zvezdic (NCAP). S svojo napredno varnostjo je na testu dosegel kar 89 odstotkov za skupno varnost, kar je izjemen dosežek. Uporaba stranskih zračnih zaves, odmičnega volanskega droga in stopalk ter varnostnih blazin za kolena je le delček njegovih dodatkov, ki zmanjšujejo možnost nastanka poškodb voznika ter potnikov v vozilu, če se zgodi nesreča. Veliko pozornosti posvečajo tudi pasivni varnosti. Tudi v tem segmentu se je zelo dobro izkazal, in sicer s posebno šestkotno strukturo, ki zmanjšuje možnost nastanka poškodb v primeru trčenja s pešcem.


Zadnja generacija s kozmetičnimi popravki, leta 2019 nov model
Trenutno aktualna generacija je nekaj popravkov doživela pred dvema letoma, nezadržno pa se že bliža tudi nova, ki bo prišla na ceste v prihajajočem letu in bo prvič po letu 2011 na voljo tudi na ameriškem tržišču. Ford Ranger z leti postaja vse bolj zrel, lahko rečemo celo šarmanten, predvsem pa uporaben in cenovno dostopen. Da je res tako, že danes dokazujejo številni obrtniki, društva in službe za pomoč v sili, ki z njim opravljajo življenjsko pomembne intervencije.