Na poti v čistejšo prihodnost

V začetku septembra so v podjetju Pišek & HSF Logistics obrnili nov list na področju zmanjševanja okoljskih pritiskov. V družbi s predstavniki dobaviteljev, kupcev, poslovnih partnerjev in novinarjev so v uporabo predali dva Volva FH na plinski pogon.

pišek-plinska-tovornjaka-volvo-fh-7

S tem potrjujejo svojo okolju prijazno usmeritev, saj so se že doslej trudili za čim manjši ogljični odtis. Pridobitev je predstavil ustanovitelj, lastnik in direktor Peter Pišek, o novih vozilih, njihovih zmogljivostih in okoljskih vplivih pa sta spregovorila predstavnika Volva.

Podjetje Pišek organsko raste že tri desetletja. Takrat je Peter z rabljenim Tamom 125 T 10 začel kot avtoprevoznik. Kupoval je dodatne tovornjake in zaposloval voznike ter ugotavljal, da za uspešno podjetje to ni dovolj. Za optimalno uporabo voznega parka so začeli z razvojem logistike. Naročniki potrebujejo skladiščni prostor, zato so zagotovili tudi tega. Vzdrževanje vozil predstavlja velik strošek, če pa je servis doma, pomeni to še prihranek časa. Osnovne vzdrževalne posege opravijo ta čas, ko voznik počiva v najvišjem nadstropju nove hale. Ker večina voznikov ni domačinov, so jim zagotovili spalnice in skupno kuhinjo. 

Nov korak na področju varstva okolja, vsekakor pa ne prvi

Peter Pišek je v uvodu povedal: »Pri pogonu tovornjakov na utekočinjen zemeljski plin je emisija CO2 za 20 odstotkov manjša kot pri dizelskih. Morda se ne sliši veliko, a če bi izpuste tega plina za toliko zmanjšali povsod, bi to za okolje pomenilo občutno razbremenitev. V panogi, ki je težko okoljsko trajnostna, delamo vse za zmanjšanje onesnaževanja. Naj izpostavim sodoben vozni park, z energetsko z učinkovitimi hladilnimi polpriklopniki. Nič manj niso pomembni sodobni skladiščni prostori, ki so tudi energetsko optimizirani. Ne morem mimo ljudi, ki delajo pri nas. Samo zadovoljen in usposobljen sodelavec lahko dobro dela, zato veliko vlagamo v to področje.«

Pralnica, servis Volvo, servis Carrier, 800 paletnih mest …

Sedaj je »pri hiši« 60 polpriklopnikov. Ker so se usmerili v prevoz in skladiščenje svežega, zamrznjenega ter visečega blaga pri nizkih temperaturah, so polprikolice temu prilagojene. So uradni serviser za hladilne agregate Carrier. Pri tolikšni floti je smotrno postaviti svojo pralnico in njene storitve ponuditi še drugim prevoznikom. Enako velja za servis za tovornjake Volvo, ki predstavljajo hrbtenico voznega parka Pišek & HSF Logistics.

Volvovi motorji na plinski pogon so drugačni

Pri Pišku so se odločili za plinska tovornjaka znamke Volvo. Ne gre le za vozila, ampak tudi za odzivnost, servis in obravnavo reklamacij. To je osnova za partnerski odnos, ki sta ga zgradili podjetji. Komunikacija poteka dvostransko in iz tega vsi pridobivajo nove izkušnje. 

Za plinsko gnane motorje v tovornjakih se je uveljavil način delovanja po Ottovem principu (bencinski motor). Dizelski motor predelajo v bencinskega (nova glava in drugačen način doziranja goriva). Zaradi tega se spremenijo karakteristike, posledično ob nižjem kompresijskem razmerju delujejo pri višjih vrtljajih in imajo nekoliko nižji navor. 

»Obnavljanje pnevmatik zmanjšuje ogljični odtis,« je razložil Robi Gaberšek iz Protect servisa. »Na prvo mesto postavljamo varnost. Tovornjaške pnevmatike so primerne za obnavljanje. Stopnja varnosti je enaka kot pri novih, okoljski vplivi pa občutno manjši, saj na ta način med drugim prihranimo 70 % surovin, emisije CO2 zmanjšamo za 24 % ter porabimo za 19 % manj vode.«


Volvo je ob prilagojenem načinu polnjenja z gorivom ohranil princip dizelskega motorja. Pred vstopom v valje se utekočinjen plin uplini, injektor pa v delovnem taktu vbrizgne malenkost dizelskega goriva, ki se zaradi visokega kompresijskega razmerja vžge in vžge tudi plinsko mešanico. To pomeni porabo okoli litra dizla na 100 km. Seveda so poskrbeli tudi za ustrezno čiščenje izpušnih plinov. Za prevoznika pomeni to nadaljnje znižanje stroškov, saj je glede na energetski izkoristek plina dizelski motor učinkovitejši od bencinskega. 

»Plinski pogon tovornjakov ni dokončna rešitev,« je med drugim poudaril Dušan Mavrič, izvršni direktor Volvo Trucks Adriatic North, »je pa zelo dobra alternativa za naslednje desetletje. Razvoj gre v smeri pogona na vodik, saj si pri tovornjakih ne moremo privoščiti, da bi okoli prevažali več kot pet ton akumulatorjev. Prednost plinskega pogona so manjši izpusti CO2 in tudi siceršnje okolju prijaznejše delovanje.«

Dvojni posadki za večjo izkoriščenost tovornjaka

Cena tovornjaka je zaradi plinskega pogona od dizla višja za okoli tretjino. Za prenos moči služi menjalnik I-Shift – programska oprema za dolgolinijske prevoze. Kabino Globetrotter X so opremili za dvojno posadko in tudi pri varnostni ter asistenčni opremi niso varčevali. Se bodo pa stroški znižali pri gorivu in cestninah pri vožnji skozi države, kjer uporabo takšnih vozil sistemsko vzpodbujajo. 

Več o motorju je povedal Matjaž Cigale, prodajni inženir pri Volvu: »Naš plinski motor ohranja značilnosti dizelskih motorjev­ – visoko kompresijsko razmerje in ugoden navor, ki pri 13-litrskem motorju s 460 KM (338 kW) znaša 2.300 Nm. Gre tudi za gospodarnejšo izrabo naravnih virov. Pridobivanje zemeljskega plina je okoljsko manj obremenjujoče od črpanja nafte in plin je praktično takoj primeren za uporabo.«