Kako bo brexit vplival na logistični sektor

O aktualni temi smo se pogovarjali z Olivierjem THOUARDOM, carinskim in davčnim direktorjem pri GEFCU. Skupina GEFCO je vodilna evropska družba na področju avtomobilske logistike in med top 10 globalnimi akterji na področju multimodalnih rešitev za dobavne verige.

GEFCO
GEFCO

Močna in izkušena ekipa 13 tisoč zaposlenih, na podlagi 70 let strokovnega znanja, oblikuje pametne in prilagodljive rešitve za najzahtevnejše izzive v dobavni verigi v vseh industrijskih sektorjih. Z močno globalno mrežo partnerjev in navzočnostjo v 47 državah, deluje GEFCO na 300 destinacijah po vsem svetu. Skupina je v letu 2017 ustvarila 4,4 milijarde EUR prihodkov.

Olivier THOUARD, carinski in davčni direktor pri GEFCU

Z logističnega vidika, koliko je trg EU povezan kot celota in kako zapleten je sistem vseh držav članic?
Danes je EU skupni trg, na katerem veljajo skupna pravila in ni meja za pretok blaga. Tovornjaki lahko zelo enostavno in brez direktnih formalnosti prečkajo notranje meje. Ko Velika Britanija ne bo več članica EU, bo EU27 vzpostavila nove meje za prehod v tretjo državo. Poleg tega bo Velika Britanija izgubila veliko internih sporazumov, tudi glede transporta. Kot primer, kmalu se bomo morali vrniti k dovolilnicam CEMT za prehod nove meje. 

Velika Britanija je ena izmed najpomembnejših držav Evropske unije. V kolikšni meri bi njen nenadni in enostranski odhod (brez sporazuma z EU) motil logistične tokove v Evropi?
Odvisno, v kakšni obliki bo brexit izpeljan. Z vidika sporazuma o prosti trgovini je vprašanje, ali lahko imamo sporazum in se izognemo dajatvam ali ne? Če imamo le brexit brez dogovora, bomo imeli na vsaki strani nove carinske deklaracije, uvoz in izvoz, plačali pa bomo tudi dajatve, ki bodo imele velik vpliv na podjetja. Nekatera od njih bodo prav zaradi dajatev zaprla podjetja ali pa zmanjšala svoj obseg poslovanja, kar prinaša manjše prihodke. 

Stroški se bodo povečali, ker so v postopku različne točke, na primer tranzitna deklaracija in izvozna deklaracija. Preden blago prepeljemo, potrebujemo zanj izvozno deklaracijo. Ko opravljamo tranzit, to vključuje stroške in tveganja. Če se bo npr. blago iz Velike Britanije prepeljalo v Nemčijo ali Francijo, obstaja nevarnost, da je nekdo pozabil opraviti tranzit in na samem mestu boste morali plačati dajatve HMRC. 

Torej, imamo stroške tega tveganja, kasneje pa bodo nastali veliki stroški dajatev. Stroški prevoza, izvoza, uvoza, stroški za premikanje tovornjakov na dogovorjeno mesto, kjerkoli že je. Te stvari ne moremo urejati na enak način kot prej, ko se je to dalo urediti v štirih urah. Sprejeti bomo morali večje zamude in to bo odvisno od tega, kje tovornjaki prečkajo meje ter od kod prihajajo in kam so namenjeni. Računati bomo morali na večji časovni zamik, tudi če pri prečkanju meje ne bo težav, saj bomo morali na mejah opraviti carinjenje in počakati na carinsko deklaracijo in tranzit.

Kateri segmenti gospodarstva bi bili v prvih dneh, tednih in mesecih neurejenega brexita najbolj ranljivi?
Če podjetja ne bodo pripravljena na brexit, bodo tovornjaki ustavljeni na meji in bodo za prehod potrebovali več ur ali dni. Prehod vseh vrst blaga je vprašljiv, vendar bo prehod prehranskih izdelkov najbolj ogrožen, saj bo treba organizirati nove sanitarne in fitosanitarne kontrole na/ali blizu meje. Pa tudi zdravila, avtomobilska industrija …

Katere države bodo najbolj prizadete zaradi izstopa Velike Britanije iz EU?
Prva prizadeta država bo zagotovo Velika Britanija. Nato Irska, zaradi skupnih meja z Veliko Britanijo, Nemčija, ki predstavlja 40 odstotkov trgovanja EU z Veliko Britanijo, Francija, Španija, Belgija in nato preostale države EU. Torej tudi Slovenija.

Ali bi lahko, s svojega vidika, podali futuristično napoved, kako bi bil videti prvi dan na meji Francije in Velike Britanije in kako bi se obnašalo osebje v logistiki (zlasti tisti v segmentu cestnega prometa)?
Težko je na to odgovoriti, saj bo vse odvisno od predvidevanja, predpriprave uvoznikov in izvoznikov pred prehodom meje. Toda lahko rečemo, da bo verjetno prehod iz Velike Britanije v EU težji kot iz EU v Veliko Britanijo, ker bo ves uvoz preverjen na strani EU. Tako bodo na primer vsi tovornjaki, ki niso pripravljeni, ustavljeni na francoski meji ali pred prehodom.

Kako velik problem predstavlja logističnemu sektorju dejstvo, da ne vemo natančno, kdaj bo Velika Britanija izstopila iz EU, ali bo dosegla sporazum ali ne in ali bo sploh izstopila? Kako se lahko nekdo optimalno pripravi na nekaj, kar ima toliko možnih izidov?
Podjetja morajo predvidevati in pravočasno usposobiti svoj kader za različne možne scenarije. V pričakovanju brexita smo v GEFCU najeli več deset ljudi in odprli dve novi carinski agenciji, eno v Lillu in drugo v Gennevilliersu. Z Aftralom smo že rezervirali termine za prilagoditvena usposabljanja, s katerim smo začeli februarja.

Ali ste zaradi napovedi izstopa Velike Britanije iz EU opazili kakšne spremembe v logističnih tokovih v Evropi in drugje po svetu?
Nekaj sprememb smo že opazili zaradi povečanja obsega in skladiščenja na obeh straneh bodoče nove meje v začetku leta.

Če se Velika Britanija odloči za izstop iz EU brez dogovora, koliko časa bo potrebnega za normalizacijo oziroma stabilizacijo poslovanja in splošnega prometa med Veliko Britanijo in EU?
Podjetja ne prečkajo kanala vsak dan. Najbrž bodo potrebni vsaj dva do trije meseci, preden bodo vsa podjetja razumela, da so pripravljeni novi postopki za usklajen prehod.



Fotogalerija