MAN ProfiDrive že 40 let izobražuje voznike

Pred štiridesetimi leti so pri MAN-u prišli do spoznanja, da bi morali vozniki za boljši izkoristek njihovih vozil čim bolj podrobno spoznati, kaj jim le-ta ponujajo. Od začetnih poskusov do danes se je spremenilo veliko – vozila so tehnično vedno bolj zahtevna in kompleksna.

man-profidrive-2
Ne le varčevanje z gorivom, vozniki v praksi preizkusijo, kaj je zaviranje »na polno« na različnih podlagah in kako mora biti pritrjen tovor, da ga ne poškodujejo.

Lastnike prevozniških flot in voznike že štiri desetletja izobražujejo strokovnjaki 

Vozniku ponujajo zelo veliko pomoči na različnih področjih, ki pa je zlepa ne more v večjem delu izkoristiti brez izobraževanja. Razvojnim trendom primerno pri MAN ProfiDrive njihove izobraževalne programe sproti prilagajajo novi situaciji. So učinkoviti? Seveda so, saj se drugače za njihove programe ne bi letno odločilo okoli 7.000 kupcev, ki zaradi tega znižujejo stroške goriva, povečujejo ekonomsko učinkovitost, zmanjšujejo pogostost okvar, s tem pa tudi povišujejo raven prometne varnosti. Ker se, kot rečeno, prilagajajo razvoju vozil, vedno postaja pomembnejša vsebina e-mobilnost. 

Program MAN ProfiDrive se je začel kot MAN-Fahr- und Spar-Training.Program MAN ProfiDrive se je začel kot MAN-Fahr- und Spar-Training.

MAN-Fahr- und Spar-Training (MAN – trening vožnje in varčevanja)

Pod tem imenom so pri MAN-u začeli usposabljanja lastnikov in voznikov tovornjakov. Sprva so imeli zgolj dva inštruktorja. Takrat sta bili aktualni njihovi seriji F7 in F8 in vsi tovornjaki so imeli ročne menjalnike, in sicer ZF-ove ali Eaton-Fullerjeve z do šestnajstimi (2 × 8) prestavami, odvisno od različice. Temu primerno se je tematika tečajev oziroma usposabljanj v večji meri osredotočala na pretikanje in vožnjo v optimalnem območju motornih vrtljajev. Potem so vsebine hitro začeli širiti še na področja varne vožnje, zakonodaje in v zadnjem obdobju uporabo elektronskih sistemov, brezžičnih povezav ter dvosmerno izmenjavo informacij z medmrežja. 

Izobraževanje se splača

Bogdan Lesjak, prokurist podjetja Avtoprevozništvo Franc Lesjak, s. p., in eden izmed uporabnikov storitev MAN ProfiDrive, je o svojih izkušnjah takole povedal: »Pri nas na izobraževanje napotimo vse voznike. Vsaka generacija vozil zahteva določene prilagoditve stila vožnje, in če ti to predstavi usposobljen strokovnjak, so rezultati boljši, predvsem pa hitrejši, kot če bi se do teh spoznanj moral dokopati vsak voznik sam. Tudi sam sem se udeležil tega programa in se prepričal, da je zelo koristen. To potrjujejo tudi naši rezultati pri porabi goriva. Ampak učinek je boljši, če voznike k spremembi njihovih navad še na kakšen drug način dodatno stimuliramo.«


MAN ProfiDrive – večja časovna in ekonomska učinkovitost, višja stopnja varnosti …

S prodiranjem elektronike v gospodarska vozila in prevozniški sektor so se začela odpirati nova področja. Avtomatizirani menjalniki skrbijo za delovanje motorja v optimalnih pogojih, pametni tempomati poznajo tako reliefne razmere kot potek ceste in vozijo že tako dobro kot izkušen voznik, ki odlično pozna cesto. Z vidika voznika in tehnike vožnje je sedaj poudarek na spoznavanju in predvsem razumevanju elektronskih podpornih sistemov, kot so MAN CruiseAssist, MAN EfficientCruise in MAN EfficientRoll. Voznik jih mora obvladati in se obenem zavedati, da mora ves čas bdeti nad njimi, ter vedeti, kdaj se splača ročno posegati v njihovo delovanje. Sedaj imajo pri MAN-u »vojsko« okoli 140 certificiranih inštruktorjev, ki ne usposabljajo samo voznikov, ampak tudi upravljavce voznih parkov in lastnike transportnih ter logističnih podjetij po vsem svetu. 

Pri predstavitvah novih modelov praviloma v kabini z novinarjem sedi inštruktor MAN ProfiDrive.

V celotnih stroških vozila večji del predstavljata gorivo in plače voznikov. Pri plačah ne moremo iskati prihrankov, saj smo potem hitro ob najboljši kader. Prihranki pa so mogoči pri porabi goriva in pri stroških vzdrževanja vozil. Zato so v podjetjih pripravljeni vlagati v strokovno izpopolnjevanje svojih zaposlenih in v zagotavljanje načina vožnje, ki varčuje z energijo in ščiti vozilo. Ravno to je osnovni namen usposabljanj v okviru MAN ProfiDrive. Tam vedo, da je voznike treba usposobiti, da bodo kar najbolje izkoristili tehnološke prednosti, ki jih ponujajo najsodobnejše generacije gospodarskih vozil. Tečaji in usposabljanja po izkušnjah MAN-ovih strokovnjakov udeležencem pomagajo k povprečnemu do desetodstotnemu prihranku goriva. Ob tem pa ne smemo pozabiti tudi na komponento prometne varnosti. 

Širitev vsebin

V Nemčiji v okviru MAN ProfiDrive pripravljajo tudi tečaje, ki so namenjeni vzdrževanju kode 95. V tem primeru program vključuje še korporativno odgovornost, varstvo okolja, socialno zakonodajo, kriminal v prometu zaradi tihotapljenja, usposabljanje za pritrjevanje in zavarovanje tovora ter usposabljanje osebja za nujne primere in reševanje. Poleg tega ponujajo tudi tematske tečaje za različne panoge, kot so gozdarstvo in lesarstvo, gradbeništvo, prevoz posebnih tovorov in podobno. 

Vozniki se lahko od inštruktorjev marsikaj novega naučijo – naj gre za dogodke na münchenskem tovarniškem poligonu ali kjer koli drugje (Truck trial Pivka 2019).

Električna gospodarska vozila so tu

Vedno več kupcev se odloča za nakup električnih vozil – zlasti v mestnih središčih. Zaradi tega je tudi vedno več povpraševanja po tovrstnem izobraževanju. Stil vožnje z dizelskim pogonom se razlikuje od stila pri električnem. Pri prvem si želimo čim bolj enakomerno in »gladko« vožnjo, pri drugem pa vsako upočasnjevanje in zaviranje pomeni rekuperacijo električne energije, da ne govorimo o različnih pristopih k vzdrževanju. Ker prodajajo električna vozila, ponujajo ustrezne izobraževalne programe, s pomočjo katerih bodo vozniki in lastniki lahko izboljšali tudi učinkovitost in gospodarnost električnih vozil.

Tehnika vožnje električnih vozil se razlikuje od tiste z motorji na notranje zgorevanje. 

Najprej spoznavanje vozila, potem izobraževanje

Martin Skušek je o programu MAN ProfiDrive povedal takole: "Zelo dobro je, če pred usposabljanjem voznik že vsaj kakšen teden vozi vozilo, da ga vsaj malo spozna. Potem se najprej peljeva in pri tem pustim, da prevozi krog po svoje. Pri tem opazujem, kaj bi pri njegovi vožnji lahko izboljšal. Nato sledi teoretični del. V drugo pelje ob mojem vodenju in rezultat je praviloma boljši – za vsaj 10 odstotkov, a neredko tudi do 30 odstotkov. Ne gre samo za nižanje porabe, ampak tudi za manjšo obrabo posameznih komponent vozila. Današnji elektronski sistemi omogočajo tudi izobraževanje na daljavo. Ko po usposabljanju proučim voznikove ali vozničine rezultate v praksi, lahko z drobnimi nasveti rezultat še za kakšen odstotek izboljšava." Martin Skušek, inštruktor MAN ProfiDrive.
Majhni koraki za velike prihranke
Ko sem ga na koncu vprašal, ali lahko da voznikom kakšen osnovni nasvet k učinkovitejši vožnji, se mu je pošteno razvezal jezik: »Predpogoj je, da gledajo daleč naprej, tovornjak ima veliko gibalno količino, ki jo je pametno izkoristiti, preden ustavite. Torej, takoj ko vidite, da bo treba ustaviti – spustite plinski pedal, potem pa ustavljati z motorno zavoro ali retarderjem. Seveda je pri motorjih na notranje zgorevanje najbolj učinkovita čim bolj enakomerna vožnja. Največje razsipavanje goriva je pospeševanje navkreber. Pri vožnji s pametnim tempomatom pa priporočam nastavitev +/- 7 km/h. Tako ima elektronika manevrski prostor za prihranke. Na koncu boste presenečeni, da pri povprečni hitrosti niste praktično nič izgubili, pri gorivu pa je razlika očitna.«

Izobraževanje voznikov je vložek, ne strošek

Najin pogovor je Martin takole zaključil: »Za celovito spoznavanje funkcij, ki jih v sodobnih vozilih ponujajo asistenčni sistemi, je po tovarniških priporočilih potrebnih okoli osem ur. Neposredno merljiv je prihranek pri gorivu in če ta znaša samo liter na 100 prevoženih kilometrov, prihranimo v enem letu 1.200 do 1.500 litrov goriva pri samo enem vozilu. Po izkušnjah kolegov pa prihranki hitro znašajo okoli 10 odstotkov, kar pomeni pri enem vozilu tudi do trikrat več, kot sem rekel prej. Kaj pa parametri, ki niso neposredno merljivi – manjši izpust ogljikovega dioksida, ki se že po enem letu lahko meri v tonah, manjša obraba zavor, daljša življenjska doba pnevmatik, da ne govorimo o višji stopnji varnosti, saj voznik med izobraževanjem do obisti spozna tudi varnostne sisteme! Samo eden (ne)razbit odbijač je dražji kot osnovni tečaj za voznika, da ne govorimo o morebitni škodi, povzročeni tretji osebi 

Vesel sem, da sem lahko s Skuškom prevozil dva kroga in spoznal, da nisem vozil tako varčno, kakor sem mislil – v drugem krogu je bil rezultat precej boljši kot v prvem.