Kateri bo Avtobus leta 2019

Hrvaško glavno mesto je bilo prizorišče tradicionalnega mednarodnega testiranja Bus Euro Test 2018. Najboljši mestni avtobus bo nagrajen s prestižnim naslovom Bus of the Year. Nagrada bo podeljena letos septembra na sejmu IAA v Hannovru.

Avtobus leta 2019
Kandidati so bili Heuliez GX Elec, 12-metrski popolnoma električni avtobus, futuristični 19 metrov dolgi Irizar ie Tram in 12-metrski Mercedes-Benz Citaro Hybrid, ki uporablja tehnologijo hibridnega pogona.

Trije mestni mušketirji so se pojavili na letošnjem Bus Euro Testu v Zagrebu, ki je trajal od 21. do 24. maja, na testiranju pa je bilo prisotnih 21 vodilnih novinarjev specializiranih publikacij za gospodarska vozila iz 21 evropskih držav. 

Avtobusi so bili izpostavljeni obsežnim testiranjem na ulicah glavnega mesta Hrvaške. Čeprav so tekmeci, so ti sodobni mestni avtobusi opremljeni z najnovejšimi inovacijami in dosežki, kar je obljubljalo, da bo test zanimiv. Logistično podporo je zagotavljalo podjetje za javni prevoz ZET (Zagrebački električni tramvaj). Kandidati so bili Heuliez GX Elec, 12-metrski popolnoma električni avtobus, futuristični 19 metrov dolgi Irizar ie Tram in 12-metrski Mercedes-Benz Citaro Hybrid, ki uporablja tehnologijo hibridnega pogona. Vsi trije avtobusi so bili javnosti prvič predstavljeni na Busworld Kortrijk 2017, spomnimo pa tudi, da je Busworld glavni sponzor Bus in Coach Euro Testa od začetka dalje. Drugi veliki sponzor pa ima veliko skupnega z vsemi avtobusi – dele podjetja ZF. GoodYear pa je poskrbel, da novinarji ne bi ostali lačni in žejni med testiranjem.

Čeprav je v Evropi veliko govora o električnih avtobusih, bosta dizelsko gorivo in stisnjeni zemeljski plin še dolgo ostala pogonski gorivi. Celotna elektrifikacija še ni možna, saj obstaja veliko razlik pri uporabi avtobusov v velikih mestih in primestju. Težnje Evropske unije in nekaj državnih vlad so, da naj bi se v Evropi avtobusni promet elektrificiral do leta 2025 oziroma 2030. Ker uporaba elektrike le ni tako čista, bomo tudi v prihodnje na cestah videli in naročali vozila na dizelski pogon in na naravni plin. 

Dizelsko gorivo in stisnjeni zemeljski plin bosta še dolgo ostala pogonski gorivi

Zaradi tega so vozila na fosilna goriva stalno podvržena inovacijam, kar dokazuje tudi Bus Euro Test. Primer: Mercedes-Benz Citaro Hybrid je mestni avtobus, ekološko sprejemljiv, ki izpolnjuje ekološke zahteve za uporabo v mestih. Irizar, natančneje Ie Tram, je rešitev za javni prevoz potnikov v velikem številu na posebnih prometnih avtobusnih trasah, kapaciteto in učinkovitost pa je možno primerjati s tramvajem. Model je možno opremiti z osmimi drsnimi vrati na obeh straneh, zaradi česar je to idealna izbira za BRT-sistem (Bus Rapid Transit) tudi v manjših mestih. Električni Heuliez GX, ki je del električnega programa CNH Industrial Group, lahko pomaga mestnemu prevozniku, saj lahko z njegovo uporabo mestne oblasti izpolnijo zahteve EU kot odgovor na sporazum o klimatskim spremembah, Pariz 2015.

Euro bus Test 2018 je trajal štiri dni, pričel pa se je s tehničnim merjenjem pospeševanja (0–50 km/h), zaviranja (50–0 km/h) in glasnosti v notranjosti – to pa so kazalniki, ki pomagajo članom žirije, da bi dobili predstavo o sposobnostih avtobusa. Temu sledijo obsežne prezentacije in tridnevna testiranja na podaljšani trasi ZET avtobusne linije 116 v Zagrebu. Tako so lahko člani žirije imeli priložnost vozilo preizkusiti kot vozniki in potniki, občutiti vozne lastnosti, obnašanje na cesti, udobje, dostop z invalidskim vozičkom …


Naj spomnimo, da je mednarodna žirija Bus of the Year samostojna, demokratična, neprofitna organizacija, formirana s strani vodilnih strokovnih revij iz Evrope. Vsaki dve leti žirija organizira test mestnih avtobusov – Bus Euro Test, medtem ko na neparne letnice organizirajo Euro Test turističnih avtobusov. Člani žirije, ki so vključeni v testiranja, morajo pod izredno strogimi pravili ohranjati nepristranskost. 

Člani žirije morajo pod izredno strogimi pravili ohranjati nepristranskost

Bus Euro Test 2018 je bil organiziran z logistično podporno našega člana mednarodne žirije Gorana Kekića (član slovenske žirije za revijo Transport & Logistika). Po preučitvi vseh pozitivnih in negativnih lastnosti vsakega vozila in po testnih vožnjah je žirija upoštevala tudi vpliv na okolje, ekologijo in način, kako lahko avtobus zadovolji potrebe prevoznikov in potnikov v smislu učinkovitosti in udobnosti. Istočasno je bila v Zagrebu tudi regionalna konferenca o potniškem prometu Euro Bus v navzočnosti mnogih slovenskih strokovnjakov in prevoznikov. Od številnih teh izpostavimo tisto o reviziji uredbe o avtobusnem prevozu potnikov – predstavljanju slovenskega stališča s strani predstavnikov Ministrstva za infrastrukturo Republike Slovenije, to pa so bili Marijan Nahtigal, Maja Natlačen in Ema Gačnik. Prezentacijo norveških izkušenj v prevozu potnikov je imel predsednik žirije Tom Terjesen.

In zmagovalec je ...

Na naslednjih straneh po abecednem redu na kratko predstavljamo kandidate s tistimi detajli, ki so jih člani žirije označili za pozitivne ali negativne, in tudi osnovne tehnične podatke. Naslednje leto v Romuniji izbiramo turistični avtobus, 2020. sledi novi izbor mestnega avtobusa, 2021. pa bo Slovenija gostila izbor Coach Euro Test. Zmagovalec in dobitnik prestižne nagrade bo znan na sejmu IAA v Hannovru, takrat pa bo predsednik mednarodne novinarske žirije Tom Terjesen tudi naznanil zmagovalca – »and the winner is …«


Heuliez GX Elec

Velik domet, a tudi masa

Avtobus francoskega proizvajalca je dokaj glasen v notranjosti, posebno v predelu zadnje osi, medtem ko je na zunaj izredno tih, skoraj neslišen. Čeprav je notranjost čista in svetla, daje neprijetna in temna barva v vozniškem prostoru občutek kitajskih vozil. Dizajn je enostaven, z veliko plastike, svetla točka so nizka bočna stekla, ki v notranjost prepuščajo večje količine svobode. Vzmetenje vozila je slabo, avtobus se trese, prav tako desno vzvratno ogledalo med vožnjo. Vibracije se prenašajo tudi na volanski obroč. Očitno je, da je pozornost posvečena pogonu vozila, in ne udobju potnikov. Ko govorimo o voznikovem prostoru, so stikala preveč preprosta, ročica ročne zavorne je težje dostopna. Armaturna plošča Actia ponuja dovolj kvalitetnih podatkov o vožnji, toda zaslon za pregled nad zadnjimi vrati je nameščen previsoko, vključen pa je samo na postajališčih. Problem imajo tudi visoki vozniki, saj je pregled nad prometno infrastrukturo slab, zaradi česar se mora voznik nagibati naprej in nazaj, da vidi semafor. Na levi strani vozniškega prostora ni prostora za odlaganje voznikovih stvari, prav tako smo pogrešali kamero za vzvratno vožnjo. V zadnji vrsti sedežev je dovolj prostora, svojevrstno bariero pa ustvarjajo visoke stopnice pri sedežih nad kolesi. Prostor v notranjosti pri prednji osi je največji od vseh vozil – 90 cm. Največja masa praznega vozila je 13,55 tone, in to zaradi baterij, nameščenih na strehi.


Irizar Ie Tram

Space Shuttle

Iz Španije prihaja nov proizvod futurističnega dizajna. Med vožnjo je avtobus tih, medtem ko je v notranjosti več hrupa, določene frekvence pa deluje malce vznemirjujoče. Voznikov prostor je dobro urejen. Namesto zunanjih vzvratnih ogledal so levo in desno znotraj vozila nameščeni zasloni z dobro resolucijo (morda z malce premočnimi barvami), ki prikazujejo stanje na cesti. Voznikova pozicija je dobra, toda A-stebriček je prevelik (širine 25 cm), in sicer zaradi potreb po normi R66 v prednjem delu tega dolgega vozila. Med vožnjo je voznikov pregled do konca vozila odličen. Vozniku je posredovanih preveč informacij na zaslonu. Ti prikazujejo celo vrtljaje motorja, kar je pri električnih motorjih popolnoma nepomemben podatek. Kot zavijanja je večji zaradi razmaka osi in dolžine avtobusa, ki znaša 18,73 metra, je pa zaradi tega avtobus izredno enostavno voziti. Razsvetljava v notranjosti je v LED-tehnologiji. Prva vstopna vrata so enokrilna, zaradi česar je vstop potnikov nekoliko počasnejši, prav tako zaradi tega izgubite prvo sedežno vrsto. Zglobni del (harmonika) je narejen iz prozorne folije, v notranjost spušča veliko svetlobe. Enostavnost čiščenja notranjosti je ena od odlik, medtem ko je premajhno število držal za potnike slabost. V vsakem primeru ima kljub visoki ceni kot BRT avtobus to Ie Tram veliko potenciala v prihodnosti. 

Mercedes-Benz Citaro Hybrid

Enostavna tehnologija

Med avtobuse na električni pogon se je M-B odločil vstopiti lani, in sicer s predstavljenim modelom Citaro Hybrid, najnovejšim modelom iz družine mestnih avtobusov. 12-metrski nizkopodni avtobus poganja preverjeni motor OM 936 h z 220 kW moči s pomočjo 48-V hibridnega električnega motorja. Vozilo ima LED-svetila v notranjosti, zunaj so na voljo opcijsko. Hibridni pogon je vsekakor bolj sprejemljiv za okolje kot dizelski avtobus, s svojo ceno 270.00 evrov pa je vsekakor dobra izbira. Kvaliteta in izdelava je odlična, avtobus je zelo poskočen in deluje tiho. Zamera v notranjosti je, da tla niso popolnoma ravna, še več zamere pa naredi slaba preglednost vzvratnih ogledal, zlasti na desni strani. Med vožnjo se pojavlja odsev na prednjem steklu, kar lahko moti voznika. Vgrajena ima samo dvoje vrat, kar zmanjšuje pretočnost potnikov. Notranjost je urejena, vendar žal še vedno preveč temnih barv. Dizajn resnično ni nič posebnega, toda pri Mercedesu je vse na svojem mestu, govor je o enostavni tehnologiji, kar pri M-B ni ravno pogosto. Avtobus se dobro obnaša med vožnjo. To je top evolucija dizelskega avtobusa, preden ga nadomestijo popolnoma električno gnani modeli. Dodatna prednost je tudi rekuperacija, ki se izvaja med zaviranjem.

Fotogalerija