Iveco stralis hi-way AS440S50

Stralis je danes na voljo z 11- in 13-litrskim motorjem. Cursor 11 ponuja razpon moči od 309 kW/420 do 353 kW/480 KM, mi pa smo vseeno preizkusili, tudi pri naših voznikih bolj priljubljen 13-litrski motor, kjer pa se ponudba moči začne pri nič manj in nič več kot 500 KM, na voljo pa je še tudi 13-litrski šestvaljnik z močjo 412 kW/560 KM.

Iveco stralis hi-way AS440S50

Zaloga moči

Čeprav po navadi tako velike moči pri klasičnem transportu niti ne potrebujemo, pa zaloga moči nikoli ni odveč. Področje najvišje moči se razteza v razponu od 1525 do 1900 vrtljajev, prav tam, kjer se zaključuje krivulja najvišjega navora. Le-ta sedaj začenja svojo strmo pot navzgor že pri 700 vrtljajih in najvišjo vrednost 2300 Nm doseže pri 900 vrtljajih. Skladno z vrtilno frekvenco motorja deluje tudi samodejni menjalnik as-tronic, ki, preden prestavi v nižjo prestavo, dovoli, da vrtljaji padejo tudi pod 1000, pri pospeševanju pa se vseeno preveč rad zavrti tudi preko 1700 vrtljajev, kar pa je preveč, a bo po tem zelo natančno preračunal, v katero izmed 12 stopenj bo prestavil. Seveda je vedno možno z manjšim popuščanjem stopalke za plin doseči, da se bo stopnja prenosa prej zamenjala. Izbor samodejnega menjalnika je morda boljši izbor od ročnega 16-stopenjskega, ki je prav tako v ponudbi. Ne le, da je 70 kg lažji, temveč tudi bolj uglajen in vozniku prijaznejši. Nekaj te teže se povrne v obliki večje posode za AdBlue, saj je v tem primeru poraba reagenta kar 8-odstotna glede na porabo goriva, govori pa razlika v ceni vseeno v prid Ivecovi filozofiji. Samo SCR ugodnejše vpliva na delovanje motorja, saj je le-ta manj termično obremenjen, zato je življenjska doba lahko daljša, servisni interval pa raztegnjen na kar 150.000 kilometrov. Malenkost, ki naredi življenje lažje, je tudi ta, da je paličica za kontrolo nivoja olja postavljena takoj pod sprednjo masko.

Vožnja s petsto konji pod zadnjico je zelo dinamična, vse pa se spremeni, ko na desni strani armature obrnete ključ v »ecoswitch« ključavnici in se na zaslonu izpiše »ECO«. Prestavljanje takrat poteka veliko prej, pospeševanja so bolj gladka in daljša, sama vožnja pa udobnejša, saj se kabina nič več ne ziba zaradi vklapljanja in izklapljanja moči pri prestavljanju. Končna hitrost se takrat spusti na 85 km/h, ne morete pa več računati niti na »kick down« funkcijo. Spreminjanje delovanja med vožnjo ni mogoče, saj ključavnica ecoswitch ni na dosegu roke. Lastnik vozila lahko vozniku ključek tudi odvzame in ostane motor v ECO funkciji delovanja ves čas, kar je dobra ali slaba stran ecoswitch ključavnice, odvisno od tega, na kateri strani volana ste. Lastnik bo imel nižjo porabo, voznik pa napete živce, ko ga bodo z 90 km/h drugi prehitevali.

Ecoswitch

Ecoswitch ključavnica je uporabna za izbor standardnega ali ekonomičnega načina delovanja pogonskega sklopa. Na nevpadljiv način prilagodi delovanje elektronike. Hitrost se omeji na 85 km/h, menjave prestav pa potekajo pri 1400 vrtljajih. Pospeševanja so mirnejša in daljša. Ključavnica je postavljena pred sovozniškim sedežem, daleč od voznika. Daleč od voznika pa je lahko tudi ključ, če se lastnik odloči, da bo motor deloval le v ECO režimu delovanja.

Izboljšana aerodinamika

Stralis se je na pogled ob uvedbi Euro 6 norm bolj malo spremenil, saj tega ni zahtevala nova konstrukcija motorja brez EGR sistema. Redizajn se je bolj posvetil zmogljivostim, zato se je izboljšala tudi aerodinamika, pa tudi atraktivne LED dnevne luči pripomorejo k zmanjšanju porabe energije. Vse skupaj je dovolj, da privarčujete nekaj goriva, saj se pri hitrosti 85 km/h preko diferenciala 2,64 motor vrti s 1200 vrtljaji na minuto. Nekaj dodatnih decilitrov lahko privarčuje tudi optimizirana Kögel optiflow polprikolica, ki je bila izposojena za test pri podjetju Petrans, d. o. o.

Notranjost je še vedno klasična tovornjaška. Sedi se pokončno izza dokaj velikega volanskega obroča s povprečno možnostjo nastavitve. Kljub novemu volanskemu obroču pa so stikala na njem ostala skoraj nespremenjena, kakor tudi ročice ob volanu in druga stikala na armaturi. Zato pa je občutek vrednosti izboljšan z uporabo mehke plastike, s preglednejšo grafiko na merilni plošči, z uvedbo dodatnih odlagalnih površin … Dobro vzdušje dopolnjuje samodejna klimatska naprava in večnamenski iveconnect naprava v 2 DIN formatih s kombinacijo analognih tipk in 7-palčnega zaslona, občutljivega na dotik. Sistem se vgrajuje serijsko, žal pa je nekaj funkcij na voljo le ob doplačilu, kot na primer fleet management ali navigacija, prilagojena za tovornjaške dimenzije. Ob tahografu informacije o času vožnje in potrebnih počitkih na osnovi reakcij voznika predlaga tudi sistem DAS (driving attention support), medtem ko DSE (driver style evaluation) ocenjuje način vožnje.

Sistemov za podporo in pomoč vozniku je cela kopica. Serijsko so nameščeni ABS, BA, EBL sistemi za pomoč pri zaviranju, ESP, sistem za pomoč pri speljevanju v klanec, opcijsko pa je na voljo LDWS sistem ki opozarja na neželeno menjavo voznega pasu, pa prilagodljivi tempomat …

Prostorna kabina

Spalna kabina Hi-Way AS (active space) s povišano streho je široka 2490 mm in globoka 2280 mm. Notranja višina kljub 200 mm visokemu motornemu tunelu znaša 2010 mm. Štiri stopnice so razporejene na višini: 390/320/345/360 mm, skupna višina vstopa pa znaša 1415 mm. V notranjosti sta dva sedeža Isringhausen, zračno nastavljiva in ogrevana v treh stopnjah. Spodnja postelja meri 630–750 x 1900 mm, zgornja pa 790 x 1900 mm. Nad vetrobranom so trije zaprti predali, na strehi pa dodatni grelec kabine s programiranim delovanjem.

Hi-Way kabina

Dolgoprogaška kabina, ki se odslej imenuje Hi-Way, je bila pri testnem vozilu predvsem podrejena potrebam enega voznika, zato spodnja postelja, sestavljena iz treh delov, bolj prija dnevnemu počitku kot nočnemu spancu. Iz srednjega dela se lahko sestavi miza, medtem ko sta stranska dela uporabna za sedenje. Zaradi povečanja prostora za noge manjka velik osrednji hladilnik, na voljo pa je manjši ob voznikovem sedežu. Ko ga izvlečemo, je lahko uporaben tudi za naslon za desno roko, medtem ko levo naslanjamo na debelo okensko polico. Škoda, da se ne da zavrteti sovozniškega sedeža v kabino, kar bi še dodatno povečalo udobje med počitkom. Zgornja postelja se zloži povsem do zadnje stene, nad voznikom pa je zložljiv nosilec za televizijo. Za nočno spanje je očitno bolj primerna zgornja postelja, saj ob njej najdemo celotno ploščo s stikali za odpiranje stekel, strehe, zaklepanje vrat, gretje, budilko, radio …

Kabina kljub 200 mm visokemu motornemu tunelu ponuja 2 metra stojne višine, zato si nižje rasli vozniki, da bi prišli do omaric nad vetrobranskim steklom, pomagamo s posteljo. Predali so precej veliki in vanje lahko namestimo tudi različne aparate (kavni aparat, mikrovalovna pečica), na voljo pa so tudi bočni predali, do katerih dostopamo z zunanje ali notranje strani vozila. Sama kabina je dokaj nizko postavljena, zato je vstop in izstop iz nje preko štirih stopnic preprost. Kabina, kljub velikemu poudarku na aerodinamiki, še vedno zajema velikih 10 m3.

Ivecova tradicija izdelovanja tovornjakov je dolga in bogata. Verjetno se še vsi spomnite izjemno zmogljivih turbostarjev, ki so že pred tremi desetletji ponujali 420 KM. Takrat jih je dobavljal 17,2-litrski V8 motor, danes pa je 500 KM na voljo iz 4 litre manj prostornega in 2 valja ožjega motorja. Da o ekološki standardnih ne govorimo, od Euro 0 do Euro 6 je minilo 25 let.

Osebna izkaznica

IVECO STRALIS AS440S50 T/P E6

TEHNIČNI PODATKI:

MOTOR:
Iveco cursor 13 F3H, šest valjev v vrsti, štirje ventili na valj, variabilni turbopolnilnik, hladilnik stisnjenega zraka, neposredne vbrizg goriva common-rail pod pritiskom 2200 barov, Euro 6 s pomočjo SCR-tehnologije (AdBlue aditiv), oksidacijski katalizatorja in filter trdih delcev.

Prostornina: 12.880 cm3

Vrtina x hod: 135 x 150 mm

Moč: 368 kW/500 KM pri 1525–1900 vrt./min.

Navor: 2300 Nm pri 900–1525 vrt./min.

Prenos moči:
Pogon na zadnja kolesa, avtomatizirani menjalnik ZF-AS Tronic (ZF 12 AS 2330 TD), 12 prestav, ecoswitch ključavnica s ključem za izbor ekonomičnega načina delovanja, avtomatizirana elektropnevmatska suha sklopka brez stopalke z eno lamelo premera 430 mm, diferencial z mehansko blokado 2,64:1, ASR, ESP, hill-holder, tempomat, elektronsko omejena hitrost 90 km/h (ecoswitch v eco režimu 85 km/h).

MASA IN DIMENZIJE:
D x Š x V: 6250 x 2550 x 3908 mm (3675 mm brez spojlerja)

Medosni razmik: 3790 mm

Višina šasije/sedla: 930/1150 mm

Obračalni krog: 14.730 mm

Posoda za gorivo: 1260 litrov

Posoda za AdBlue: 135 litrov

Masa praznega vozila: 7651 kg

Dovoljena skupna masa: 18.000 kg

Fotogalerija