Pnevmatika, ki proizvaja elektriko in kisik

Po pričakovanjih naj bi do leta 2050 več kot dve tretjini svetovne populacije živelo v mestih, zato bodo potrebe v prometnih omrežjih v urbanih okoljih bistveno narasle. Z novo konceptno pnevmatiko Oxygene je Goodyear predvidel rešitev – vožnja z njo bi izboljšala kakovost zraka.

Pnevmatika za čistejši zrak

Goodyearova najnovejša konceptna pnevmatika Oxygene, predstavljena na letošnjem mednarodnem avtomobilskem salonu v Ženevi, prikazuje vizijo rešitve za čistejšo, prikladnejšo, varnejšo in bolj trajnostno urbano mobilnost ter tako »oživlja« mobilnost prihodnosti. Konceptno pnevmatiko odlikuje edinstvena zgradba z živim mahom, ki raste znotraj njene bočnice. Odprta struktura in pameten dezen tekalne plasti pnevmatike absorbirata vlago in vodo s cestne površine ter omogočata njuno kroženje, da lahko pride do fotosinteze, pri čemer se v zrak sprošča kisik.

Pametnejša, bolj zelena infrastruktura in transport bosta nadvse pomembna pri reševanju najbolj perečih izzivov mobilnosti in razvoja mest. Po mnenju Svetovne zdravstvene organizacije (SZO) je namreč več kot 80 odstotkov ljudi, živečih na urbanih območjih, kjer se meri onesnaženost zraka, izpostavljenih ravnem kakovosti zraka, ki presegajo meje SZO.[1]

Goodyearov koncept, ki so ga navdihnila načela krožnega gospodarstva ter usmeritev k  zmanjšanju odpadnega materiala, emisij in energetskih izgub, je bil zasnovan z namenom, da bi se celovito integriral v podobo mest prihodnosti. Oxygene tako ponuja več učinkovitih rešitev:

  • Čiščenje zraka, ki ga dihamo. Oxygene s pomočjo edinstvene tekalne plasti absorbira vlago s ceste in vdihava ogljikov dioksid (CO2) iz zraka ter tako »hrani« mah v svoji bočnici. Mah nato s pomočjo fotosinteze sprošča kisik. V mestu, ki bi bilo veliko kot širše območje Pariza, s približno 2,5 milijona vozili, bi to letno pomenilo skoraj 3.000 ton ustvarjenega kisika in več kot 4.000 ton absorbiranega ogljikovega dioksida.
  • Recikliranje obrabljenih pnevmatik. Konstrukcija koncepta Oxygene ni pnevmatična; natisnjena je s pomočjo 3D-tiska z gumenim prahom iz recikliranih pnevmatik. Lahka struktura, ki blaži sunke, predstavlja trpežno rešitev brez možnosti predrtja. Tako ima pnevmatika daljšo življenjsko dobo in potrebuje le minimalno servisiranje, kar omogoča brezskrbno mobilnost. Dodatno varnost zagotavlja odprta struktura pnevmatike, saj pripomore k absorbiranju vode s tekalne plasti in s tem izboljšuje oprijem na mokri podlagi.
  • Ustvarjanje lastne električne energije. Oxygene zbira med fotosintezo ustvarjeno energijo in z njo napaja vgrajeno elektroniko, vključno z avtomobilskimi senzorji, procesorjem umetne inteligence in prilagodljivim svetlobnim trakom v bočnici pnevmatike, ki s preklapljanjem barv udeležence v cestnem prometu in pešce opozarja na nameravane manevre, kot so npr. spremembe voznega pasu ali zaviranje.
  • Komuniciranje s svetlobno hitrostjo. Oxygene za visokozmogljivo mobilno povezavo s svetlobno hitrostjo uporablja sistem komunikacije s pomočjo svetlobe ali LiFi. LiFi pnevmatiki zagotavlja povezavo z internetom stvari (Internet of Things) in tako omogoča izmenjavo podatkov med vozili (vehicle-to-vehicle –V2V) ter med vozilom in infrastrukturo (vehicle-to-infrastructure–V2I), kar je za sisteme upravljanja pametne mobilnosti ključnega pomena.

Tako kot zasnove konceptov, ki jih je Goodyear v Ženevi predstavil v preteklosti, je tudi Oxygene mišljen kot izziv za razmišljanje in debato o pametni, varni in trajnostni mobilnosti prihodnosti. Pnevmatika bi lahko na ta način pripomogla k čistejšemu zraku, večji kakovosti življenja in boljšemu zdravju prebivalcev v mestih.

[1] http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2016/air-pollution-rising/en/